Wat is long tail SEO?

Als naar iets op zoek bent in Google dan kun je slechts één of twee woorden invoeren of je kunt een langere vraag stellen. Een korte zoekopdracht van maximaal drie woorden noemt me een short tail zoekopdracht en langere zoekopdrachten long tail.

Met long tail SEO probeer je de pagina niet alleen te optimaliseren voor korte zoekopdrachten zoals bijvoorbeeld “schoenen”, maar ook op lange opdrachten zoals “Zwarte schoenen zonder veters”. Je zou dus kunnen zeggen dat het zoekmachine optimalisatie is voor langere zoektermen.

Meer dan 70% zoekopdrachten zijn long tail

Uit statistieken van Google blijkt dat ruim 70% van de zoekopdrachten long tail zijn. Als je dus alleen optimaliseert voor short tail zoekopdrachten dan mis je het grootste aantal zoekopdrachten. Het doel is hier dus niet te scoren op één zoekterm, maar op vele lange zoektermen.

Mensen gebruiken steeds vaker lange zoekopdrachten omdat dit een preciezer resultaat geeft. Op het moment is er immers zoveel content op het internet te vinden dat je met een korte opdracht te veel irrelevante content vindt.

Ook neemt het gebruik van lange zoekopdrachten toe door het gebruik van Voice Search op mobiele telefoons. Hierbij wordt de zoekopdracht niet meer ingetypt, maar in plaats daarvan ingesproken. Hierdoor worden steeds meer complete vragen aan Google gesteld. Deze trend leidt dus ook naar steeds meer long tail zoekopdrachten. Op dit moment wordt 20% van alle mobiele zoekopdrachten al uitgevoerd met Voice Search.

Long tail converteert beter

Een ander belangrijk voordeel van long tail SEO is dat deze bezoekers een betere conversie opleveren. Dit komt doordat de zoekopdracht en resultaten specifieker zijn en de mensen dus preciezer te zien krijgen waarna ze op zoek waren.

Als iemand bijvoorbeeld zoekt op “schoenen” dan weet je nog niet wat voor soort schoenen deze persoon op zoek is. Veel zoekresultaten zullen helemaal niet relevant zijn. Denk aan bijvoorbeeld bruine schoenen en schoenen voor vrouwen.

Als iemand echter zoekt “zwarte schoenen zonder veter voor mannen” en deze komt op jouw pagina terecht waar je dit precies aan biedt, dan is de kans al veel groter dat er iets bij zit voor deze bezoeker.

Door te scoren op long tail zoektermen kun je dus niet alleen meer mensen bereiken, maar je kunt ook nog eens beter aan deze mensen verkopen door een hogere conversie ratio.

Short tail geeft prestige en autoriteit

Als je bovenaan staat op een korte zoekterm die bij jouw bedrijf past dan levert dit vooral prestige op en het kan ook helpen om meer als een autoriteit in jouw niche gezien te worden.

Het is echter belangrijk om te beseffen dat dit slechts om het topje van de ijsberg gaat betreft het totale aantal zoekopdrachten. Het grootste aantal zoekopdrachten liggen dan nog onder water en worden vaak vergeten.

Op zich is dat natuurlijk prima voor jou! Dan is er immers minder concurrentie op deze zoekopdrachten en kun jij hier dus gemakkelijker op scoren. Ook kan het adverteren op deze zoektermen hierdoor een stuk goedkoper zijn.

>
Share This
close

Schrijf je in om onze gratis SEO Gids te downloaden

winstlab seo gids

Met het invullen van het bovenstaande formulier ga je akkoord met de verwerking van je jouw gegevens door ons en onze mailinglijst beheerder. Je zult regelmatig e-mails van ons ontvangen. Je kunt je op elk moment uitschrijven. Voor meer informatie zie ons privacybeleid.