Wat is on-page SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of te wel zoekmachine optimalisatie. Elke SEO strategie heeft als doel je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terug te laten komen.

On-page en off-page SEO

On-page SEO is het onderdeel van zoekmachine optimalisatie dat zich richt zich op alles wat op jouw eigen website gebeurd. Dit is bijvoorbeeld de inhoud van de website en de links tussen de pagina’s op jouw website.  Dit omvat o.a. de technische kant van je website en de tekstuele inhoud en de afbeeldingen op elke pagina.

Dit in tegenstelling tot off-page SEO wat plaatsvind op andere websites. Denk hierbij bijvoorbeeld aan links van andere website naar jouw website en aandacht op sociale media.

Waarom is on-page SEO belangrijk?

De inhoud van je website heb je over het algemeen geheel zelf onder controle. Meestal beschikt een website over een CMS zoals WordPress om de inhoud eenvoudig aan te passen. Een goed CMS biedt ook de mogelijkheden om de on-page SEO te optimaliseren.

On-page SEO is daarom het eerste dat je op orde moet hebben. Om te scoren in de zoekmachines moet je namelijk zorgen voor goede content. Ook moeten alle technische problemen opgelost worden zodat de bezoekers een goede ervaring hebben.

Het promoten en van een slechte website zal immers niet eenvoudig zijn. Wie gaat er een link plaatsen naar een website met slechte inhoud of allerlei technische problemen?

On-page SEO factoren

De belangrijkste 3 factoren waar je op moet letten zijn:

Techniek op orde

De website moet opgebouwd zijn uit goede code. Als je website aan de achterkant een rotzooitje is dan kan Google de inhoud niet goed lezen en kun je ook niet goed ranken in zoekresultaten. Een slecht gebouwde website kan zelfs verkeerd geconfigureerd zijn om zoekmachines te blokkeren.

Ook moet de website site snel en veilig werken om optimaal te kunnen scoren in Google. Met de opkomst van mobiele apparaten kijkt Google namelijk ook naar hoe snel een website laadt.

Goede inhoud

Om goed te kunnen scoren in de zoekmachines is het belangrijk dat je goede content op je website hebt staan. De informatie moet zinvol zijn voor jouw doelgroep. Als je waarde levert aan je bezoekers dan zal Google je sneller bovenaan de zoekresultaten zetten.

Een aantal zaken waar je op moet letten op elke pagina zijn:

  • Metatags: De title tag, meta description tag en de alt tags van afbeeldingen.
  • Kopjes: De verschillende kopjes en sub kopjes (H1, H2, H3 tags).
  • De content: De daadwerkelijke inhoud van de pagina.
  • Afbeeldingen
  • Links

Eenvoudige en goed werkende gebruikersinterface

Aangezien Google de beste gebruikerservaring wil voor de mensen die zoekopdrachten uitvoeren op hun website is het ook belangrijk dat bezoekers eenvoudig en snel de weg kunnen vinden op je website. Zonder (technische) mankementen of onhandigheden.

Het is daarom niet verstandig om een afwijkende navigatie structuur te gebruiken. Als een bezoeker namelijk niet direct de weg kan vinden, zal deze snel weer weg gaan. Google heeft dit in de gaten en dit heeft een negatieve invloed op je positie in de zoekresultaten.

winstlab seo gids

Zoekmachine optimalisatie toepassen?

Wil je meer weten over hoe je zoekmachine optimalisatie kunt toepassen op jouw website? 

>
Share This
close

Schrijf je in om onze gratis SEO Gids te downloaden

winstlab seo gids

Met het invullen van het bovenstaande formulier ga je akkoord met de verwerking van je jouw gegevens door ons en onze mailinglijst beheerder. Je zult regelmatig e-mails van ons ontvangen. Je kunt je op elk moment uitschrijven. Voor meer informatie zie ons privacybeleid.