Online Marketing
Ondernemersvaardigheden
Lifestyle & Investeren
Marketing Tools & Tutorials

Hoe wordt je een implementatie machine

Bij het opzetten van een bedrijf lopen veel ondernemers tegen het probleem aan dat men tijd te kort komt. Wat kun je doen om productiever te zijn en te zorgen dat je alle projecten waar je aan begint snel geïmplementeerd worden?

Shane Melaugh komt in zijn webinar “How to become an implementation machine” met een aantal interessante tips die in dit blog met je wil delen.

Your goal is to learn a skill


Focus op vaardigheden

Het zijn de vaardigheden die je hebt en leert die waarde voor je klanten en onderneming opleveren. De waarde van hacks, tips en slimme applicaties wordt veelal overschat.

We krijgen allemaal wel van die mailtjes waarin gemakkelijke businesses worden aanbevolen. Het is heel gemakkelijk en als je enkele tooltjes koopt ben je zo binnen…

Helaas werkt dit vrijwel nooit op de langer termijn. Als het namelijk heel makkelijk is om iets te leren of te kopen, dan kunnen heel veel andere mensen dat ook doen.

Dit betekend dus veel concurrentie en daarmee weer lage prijzen voor de diensten die je gaat leveren. Het is daarmee erg moeilijk om hiermee een stabiel en winstgevend bedrijf op te bouwen.

Aan de andere kant, als je moeite moet steken in het leren van nieuwe vaardigheden, ben je daarna in het voordeel ten opzichte van de gene die dat niet gedaan hebben.

Mensen zijn van nature lui (zie het boek Hooked) en er zullen dus veel minder mensen bereid zijn om de moeite te doen om dezelfde vaardigheden te leren. Je hebt dan dus een voordeel op de concurrentie.

Op een later moment zien andere deze vaardigheden vaak als zaken die je van nature goed kunt. Terwijl dat helemaal niet zo is. Het komt helemaal niet in ze op dat de meeste vaardigheden met inspanning en veel oefenen geleerd kunnen worden.

Je doel moet dus zijn om nieuwe vaardigheden te leren en deze efficiënt uit te voeren.  Het heeft niet zo veel zin om achter grote dingen aan te jagen die je niet direct kan bereiken. Natuurlijk is het wel belangrijk om vaardigheden te kiezen die later waardevol zijn voor je onderneming.

Your job is to ship

Maak het publiek

Zodra je begin met het leren van een nieuwe vaardigheid is het belangrijk dat je echt werk doet en dit ook publiek maakt. Het maakt niet uit dat de eerste keren dat je iets doet, dat het resultaat nog niet zo goed is.

Het publiek maken van je werk betekend dat je er echt werk van moet maken om het zo goed mogelijk te doen en steeds iets te verbeteren. Als je namelijk dingen maakt die niet publiek zijn dan ga je al snel dingen maken van lagere kwaliteit om er maar snel klaar mee te zijn.

Stel dat je bijvoorbeeld beter wilt worden in het maken van video’s. Publiceer dan al de video’s die je maakt op bijvoorbeeld YouTube. Het maakt niet uit dat niemand deze video bekijkt. Het publiceren van de video’s levert genoeg druk op, om de video’s zo goed mogelijk te maken. Iemand zou ze immers kunnen zien.

Tenslotte is het belangrijk om steeds de hele vaardigheid uit te voeren, zodat je het hele proces kunt optimaliseren. Zorg er voor dat je ook steeds tenminste één ding verbetert ten opzicht van de vorige keer.

Measure lead Indicators

Meet de lead-indicatoren

Meestal volgen we onze voortgang met achterblijvende indicatoren. Dit zijn indicatoren die het resultaat van onze inspanningen laten zien, maar pas op een later moment. Denk bijvoorbeeld aan “meer geld verdienen”, “meer klanten”, “meer website bezoekers”.

Het nadeel van het gebruiken van deze achterblijvende indicatoren is dat dit erg demotiverend kan werken. Je kunt immers niet verwachten dat je als beginner voor een vaardigheid al meteen en direct tastbare resultaten hebt op deze indicatoren. Dit duurt over het algemeen veel langer.

Achterblijvende indicatoren leveren je dus vaak een gevoel van mislukking op en zijn dan ook vaak de reden om te stoppen met het verder leren van een vaardigheid.

Het is daarom beter om lead indicatoren te meten. Dit zijn indicatoren die waarschijnlijk leiden te het resultaat wat je wilt bereiken. Het gaat hierbij uitsluitend om indicatoren die je met je eigen acties kunt beïnvloeden.

Enkele voorbeelden  van lead indicators:

  • Aantal gepubliceerde video’s
  • Aantal blog artikelen gepubliceerd
  • Aantal outreach e-mails verzonden
  • Aantal adverties geplaatst
  • Aantal A/B tests gestart
  • Aantal cold calls gemaakt

Met deze indicatoren zal elke actie die je uitvoert voelen als een succes. Je kunt immers direct het resultaat zien.

stappenplan

Stappenplan

We hebben nu de theorie gehad, maar hoe kunnen we dit nu ook echt uitvoeren?

1. Kies een op vaardigheden gebaseerde taak

Als eerste kiezen we een taak die gebaseerd is op vaardigheden en die je later voordeel kan opleveren in je onderneming.

Beantwoorde voor je zelf de volgende vragen en schrijf deze op:

  • Waar zou je baat bij hebben als je er echt goed wordt?
  • Welke taak maakt je beter in deze vaardigheid?
  • Waar wil je op focussen en waarom is dat belangrijk?

Let op dat het echt belangrijk is om dit op te schrijven. Dit helpt voorkomen dat je voortijdig opgeeft en niet voldoende niveau behaald in de nieuwe vaardigheid.

2. Begin een 30 dagen challenge

Nadat je bepaald hebt wat je gaat doen, begin in een 30 dagen challenge om elke dag de betreffende taak éénmaal volledig uit te voeren.

Als we terugpakken naar het voorbeeld van video’s maken, dan maak je dus elke dag een nieuwe video.

Hou het volgende in de gaten:

  • Hou je voortgang bij. Plak een vel papier op de muur of gebruikt een app.
  • Vergeet niet elke dag het resultaat publiek te maken.
  • Kruis elke voltooide dag / taak af. Dit is meteen je lead-indicator.

3. Koppel de werkzaamheden aan een trigger

Het is gemakkelijk iets nieuws vast te houden en consequent uit te voeren als je dit aan een gewoonte kunt koppelen. Probeer de werkzaamheden in te plannen net nadat iets uit je vaste routine gedaan hebt. Als je bijvoorbeeld elke ochtend een work-out doet, dan kan daarna altijd deze taak doen. Het maakt verder niet welke gewoonte je als trigger gebruikt, als het maar een gewoonte is die elke dag terugkomt op dezelfde tijd.

Op deze manier wordt het werken aan de challenge vanzelf ook een gewoonte en blijft dit niet liggen.

Doe dus het volgende:

  • Kies van te voren wanneer je de challenge werkzaamheden gaat doen en aan welke trigger je deze kunt koppelen.
  • Bekijk regelmatig opnieuw waar je op wilt focussen en waarom (zie stap 1).
  • Doe de taak steeds op hetzelfde tijdstip en op dezelfde plaats.
vraagteken

Wat als …

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je routine binnen de 30 dagen onderbreekt. Het kan echter zijn dat dit toch gebeurd. Als dit zo is, begin dan een nieuwe 30 dagen challenge. Ga dus niet door met de bestaande challenge. Het is echt de bedoeling dat je 30 dagen achter elkaar de challenge uitvoert. Dit levert je het beste resultaat en routine op.  Je moet echt het gevoel krijgen wat “relentless execution” is.

Probeer dus echt te voorkomen dat je een dag niet aan de challenge kunt “mee doen”. Accepteer niet gemakkelijk je eigen excuses. Deze komen namelijk altijd. Denk niet bijv.: “Ik heb vandaag al hard gewerkt en heb rust echt verdiend” om vervolgens de challenge over te slaan. Zodra de taken echt goed in je routine zijn opgenomen en een gewoonte zijn geworden wordt het allemaal makkelijker.

Als het maar niet lukt om challenge vol te houden dan kun je als laatste redmiddel proberen de taak kleiner te maken en een nieuwe challenge starten.

Ik heb geen tijd…

Het meest gehoorde excuus voor het niet kunnen starten van een dagelijkse uit te voeren challenge is het niet hebben van genoeg tijd.

Op zich klopt dat ook wel. Als je dag vol zit, dan zal iets moet wijken om je challenge taken mogelijk te maken. Als je geen tijd hebt, zul je dus tijd moeten maken. De reden waarom je dit moet doen heb je als het goed is al gegeven bij stap 1 van het stappenplan.

Je kunt zelf kijken waar je ruimte kunt maken in je tijdschema. Het kan zo simpel zijn als minder Netflix kijken of minder werk voor klanten inplannen. Ook kan het helpen om langere werkdag te accepteren. Je kunt de challenge namelijk ook “studie” zien, wat vaak ook buiten werktijd gedaan wordt.

Overigens raad ik niet aan om de slaap tijd in te korten. Dit is namelijk meestal niet bevorderlijk voor je productiviteit. Het aantal uren dat je werkt is geen goede indicator van je performance. Het gaat erom dat je resultaten bereikt.

focus

Focus

Om af te ronden nog een laatste tip. Probeer in de tijd die je besteed aan de challenge je zoveel mogelijk te concentreren op de taak die uitgevoerd moet worden. Voorkom afleiding van telefoon, e-mail, WhatsApp en sociale media.

Elke onderbreking kost je namelijk veel extra tijd om de draad weer op te pakken. Even een berichtje bekijken of beantwoorden kost daarmee veel meer tijd dan de tijd die het kost om het berichtje te lezen of te typen.

Indien je echt kunt focussen op de uit te voeren werkzaamheden kun je meer werk afronden in 4 uur diep gefocust werken, dan in 16 uur ongefocust werken.

Totslot

Ik hoop dat deze blog waarde volle tips voor je heeft gehad. Zo ja, zou je deze dan willen delen op je favoriete sociale media platform? Dan kunnen andere ook hun voordeel doen met deze informatie. Al vast bedankt.

Heb je vragen of opmerkingen? Of ga je een challenge doen? Laat dan een bericht achter hieronder bij de reacties.

>
Share This