Zelfpromotie (personal branding)

Zelfpromotie

Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken met je producten of diensten, maar hoe doe je dat? Velen hebben wel eens website,  idee, product of dienst gelanceerd waarbij we dachten dat dit het helemaal zou worden.  Om er na korte tijd van lancering achter te komen dat er helemaal niemand naar de site of product gekeken heeft.

Dit komt doordat we om een succes te kunnen maken van een nieuwe product of dienst een netwerk moeten opbouwen. Men moet weten dat je bestaat en wat je voor hun kunt betekenen. In eerste instantie is men niet zo geïnteresseerd in wat je doet, totdat men een zeker vertrouwen heeft opgebouwd over wat jij voor hun kunt betekenen.

Wat is zelfpromotie?

Het woord zelfpromotie geeft eigenlijk al aan wat het betekend: het promoten van jezelf, jouw events, jouw overwinningen en zelfs nederlagen, problemen en hoe je deze problemen overwonnen hebt.

Zelfpromotie wordt ook wel personal branding genoemd. Dit komt omdat dit is eigenlijk wat je doet, je moet over jezelf gaan denken als een merk zoals bijvoorbeeld Coca Cola of Google.

Waarom is zelfpromotie belangrijk?

Zoals we in de inleiding al aangeven is het noodzakelijk om een netwerk op te bouwen om een product of dienst te kunnen verkopen. Let op dat je niet perse een ondernemer hoeft te zijn om te profiteren van zelfpromotie. Als werknemer maak je ook meer kans op promoties en betere banen als je over een groot netwerk beschikt.

Je kunt er namelijk niet vanuit gaan dat mensen je uit het niets gaan bellen om je in te huren, je producten te kopen, of je uit te nodigen voor een event.  De enige manier om er voor te zorgen dat mensen je leren kennen is hun simpelweg vertellen wat je doet. Hierbij is het zaak om zoveel mogelijk mensen die geïnteresseerd zijn te vertellen wat je doet.

Zelfpromotie is geen opschepperij

Zelfpromotie gaat niet over opscheppen over wat je kan of doet. Je hoeft je niet groter voor te doen dan je bent. Zorg er alleen voor dat men weet wie je bent en wat je doet.

In de Nederlandse cultuur willen we vaak erg bescheiden zijn. Hierdoor kan zelfpromotie best moeilijk zijn. Je moet dan ook deze barrière zien te doorbreken om meer zichtbaar te worden.

Wat kan zelfpromotie voor je doen?

Het staat buiten kijf dat zelfpromotie je meer succesvol kan maken. Ook als je al succesvol bent kan zelfpromotie je helpen om een gigantisch persoonlijk merk op te bouwen. Het is erg moeilijk om succesvol te worden zonder dat je veel mensen kent en veel mensen jou kennen.

Als je vast wilt blijven zitten in je sleur van je baan in een klein kantoortje, nooit boven het middenmanagent uit wilt komen en het liefst met je hoofd naar beneden verborgen wilt blijven, dan kun je waarschijnlijk beter stoppen met lezen. Zelfpromotie is dan niet nodig.

Maar als je een naam voor jezelf wilt maken, een goede reputatie wilt opbouwen, eindelijk het mooie kantoor wilt krijgen, of zelfs je eigen bloeiende zaak bezitten, moet je jezelf promoten. Mensen moeten weten wie je bent om je vooruit te kunnen helpen. Denk er ook aan om andere verder te helpen, op een later moment helpen ze ook jou dan ook weer vooruit.

Om jezelf goed te kunnen promoten moet je passie hebben voor je jezelf en voor wat je doet. En als je vertrouwen hebt in jezelf, voelen anderen dat ook. Als je weinig zelfvertrouwen hebt, dan is het dus een goed idee om daar aan te gaan werken.

Zoek uit wat je wilt doen en make it happen! En begin zoveel mogelijk mensen hierover te vertellen. Laat ze weten waar je goed in bent en wat je doet. Laat ze naar jou toekomen voor antwoorden en informatie.

Personal Branding

Een merk (of brand in het Engels) is een emotionele reactie op het imago van een bedrijf, product of persoon.

Denk aan een aantal grote merken waar je positieve en negatieve gevoelens bij hebt zoals bijvoorbeeld Coca Cola, Google en Microsoft. Deze merken zijn populair omdat ze veel positieve gevoelens hebben veroorzaakt bij hun fans. Zelfs als mensen een hekel hebben aan een merk dan is het nog steeds een merk omdat het een emotie oproept.

Personal branding is dan ook de taak van het creëren van de juiste emotionele reactie wanneer iemand je naam ziet, je online ziet of je ontmoet.

Je merk opbouwen

Denk na over waarvoor je bekend wil staan en welke kwaliteiten je wilt dat mensen met jou associëren. Wat wil je dat het eerste is waaraan men denkt bij het horen van jouw naam?

Maak nu meteen even een lijstje in vijfminuten brainstormen over wat de kwaliteiten zijn waarmee je geassocieerd wil worden.  Laat niets weg, het maakt niet uit of er gekke dingen of dubbele dingen tussen staan. Alles is toegestaan.

Bijvoorbeeld:

  • Creatief
  • Grappig
  • Geintresseerd in mensen
  • Muzikaal
  • Belezen
  • Detailist
  • Netwerker
  • Zanger
  • Deskundig
  • Componist
  • Leraar
  • Intelligent
  • Goed georganiseerd

Vervolgens groeperen we deze kwaliteiten in soortgelijke clusters. Bijvoorbeeld creatief, muzikaal, zanger en componist kunnen de eerste cluster vormen. Vervolgens kunnen deskundig, belezen, leraar en intelligent ook een cluster vormen. Ten slotte kunnen we nog een cluster vormen Netwerker, geïnteresseerd in mensen en grappig. We hebben dan 3 clusters: Muzikaal, Deskundig en Netwerker.

Doe dit nu ook voor je eigen lijstje. Doe dit op je eigen gevoel, er zijn geen vaste regels om de kwaliteiten in te delen. Je hoeft ook niet alle kwaliteiten ergens in te delen. Kwaliteiten die je nergens ander bij kunt indelen zijn waarschijnlijk minder belangrijk.

De vijf universele doelen van personal branding

Wie je ook bent of welke je technieken je wilt gebruiken voor het bouwen van je merk, deze vijf basis doelen zijn hetzelfde voor iedereen die zijn eigen merk wil opbouwen.

1. Ontdek je passie

Passie hebben voor wat je doet is fundamenteel voor het behalen van je doelen.

Wat doe je graag? Waar sta jij voor op in de ochtend? Wat spreekt tot je verbeelding of waar dagdroom je over? Waar wil je jou vrije tijd graag aan besteden?

Sommige mensen hebben passie voor hun werk. Ze houden van wat ze doen en vinden het niet erg om daar lange dagen mee bezig te zijn. Meestal zijn dit ondernemers die van hun passie hun werk hebben weten te maken.

Andere mensen hebben passie voor hun hobby’s. Het maakt verder niet uit of het muziek maken, auto’s opknappen of schaken is. Deze mensen houden van hun hobby’s en vervolgen ze met een bijna obsessieve vurigheid.

Wederom andere hebben hun passie (nog) niet gevonden. Of misschien hebben ze helemaal geen passie. Ze gaan naar hun werk, komen thuis, eten, kijken TV en gaan slapen om vervolgens elke dag deze routine te blijven volgen.

Als je geen passie in je leven hebt dan is het alsof je dood bent van binnen, of ze het nu in de gaten hebben of niet. De enige reden dat ze opstaan is de wekker en de angst om ontslagen te worden door hun baas als ze niet komen werken. Ze eten omdat het noodzakelijk is, niet om te genieten. Ze kunnen best vrienden hebben, maar dat is niet om dat ze er van houden om tussen de mensen te zijn. Ze kijken geen TV omdat er iets interessants op de buis is, maar eerder om de tijd te vullen totdat het tijd is om naar bed te gaan. Niets in hun leven is spannend of plezierig.

Nu is dat natuurlijk wel een heel donker scenario,  maar je zou dus tenminste één passie moeten hebben in je leven. Iets waarvoor je bekend kan zijn, iets waar je jouw persoonlijke merk op kunt bouwen. Dit is belangrijk om gemotiveerd te kunnen zijn om je professionele doelen te kunnen halen.

Als je doelen stelt is het wel belangrijk dat deze in lijn zijn met je passies. Let op ik bedoel hier niet dat je passies moet opgeven. Alleen dat je beide op elkaar moet afstemmen. Stel dat het je passie is om privé haaklessen te geven dan is dat natuurlijk prima, maar als je als doel stelt om miljonair te worden, dan gaat dat waarschijnlijk niet lukken met de 1-op-1 haaklessen. Je moet hier dus een balans zien te vinden tussen wat je wilt bereiken en waar je passies liggen. Overigens kunnen je passies ook in de loop van tijd langzaam maar zeker wijzigen.

2. Doe het gewoon

Hoewel we van onze ouders en leeraren geleerd hebben om niet te veel te praten over alles wat we bereikt hebben, is dat wel iets wat aan te raden is.

Het probleem is dat we zelfpromotie te vaak verwarren met opscheppen, terwijl dat niet hetzelfde is. Mensen vertellen wat je bereikt hebt is niet hetzelfde als opscheppen over hoeveel geld je wel niet verdient.

Een aantal voorbeelden ter vergelijking van wat zelfpromotie en wat opschepperij is:

ZelfpromotieOpschepperij
Een Twitter bericht waarin je aangeeft dat je nieuwe product lanceert.Een sticker achterop je auto die zegt “Werelds beste schrijver”.
De geboorte van je kind bekend maken.De geboorte van je 6 kinderen bekend maken in uitgebreid media circus.
Je vrienden laten weten dat je verloofd bent.Iedereen vertellen hoe duur de ring wel niet was.
Je collega’s vertellen over je promotie.Onsterfelijke trouw van je nieuwe “onderdanen” eisen.

Het belangrijkste verschil tussen zelfpromotie en opschepperij is de reden waarom je iets verteld. Als het iets is waar je trots op bent of enthousiast over bent en je het graag aan iemand zou vertellen dan is het zelfpromotie.

Als je iets verteld om andere mensen jaloers te maken of om te laten zien hoe “cool” je wel niet bent, dan is het opschepperij. En is het dus iets waar mensen niet van houden.

Je eigen “personal brand” opbouwen doe je door de beste kanten van je personaliteit te laten zien zodat mensen je “aardig” gaan vinden. Wat maakt jou uniek en interessant? Waarom zouden ze tijd met je willen doorbrengen? Waarom zouden zou het hun interesseren wat jij te vertellen hebt? Als je een leuk persoon bent, laat het zien. Als je geïnteresseerd bent in veel verschillende dingen, deel ze. Als je nieuwe relaties wilt creëren, zoek dan andere interessante mensen.

Het is belangrijk om te beseffen dat (a) mensen geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt en (b) het ok is om het te zeggen. Ga er alleen niet over opscheppen.

3. Vertel je verhaal

Jouw verhaal is wat jou speciaal maakt.

Toch is het niet zo dat je alleen over jezelf moet praten. Effectief een persoonlijk merk opbouwen betekend niet dat je het constant over jezelf moet hebben. Hoewel iedereen zou willen denken dat vrienden en familie achter hun computers, tablet en telefoons zitten te wachten op informatie over jouw, doen ze dat waarschijnlijk niet.  Eigenlijk hopen ze dat jij bij jouw computer zit en wacht op nieuws over hen.

Geloof het of niet maar eigenlijk is de beste manier om je merk op te bouwen door het meer over anderen, hun events en ideeën te hebben dan over jezelf. Dit komt doordat als de successen en ideeën van anderen promoot je een influencer wordt. Mensen zullen je niet alleen zien als behulpzaam, maar ook als waardevolle bron van informatie. Als je namelijk alleen over jezelf praat dan wordt het al snel saai.

4. Werk aan relaties

Relaties leiden tot kansen.

Het mooie van netwerken, zowel online als offline is dat je nooit van te voren weet welke kansen je gaat tegen komen. Elke relatie kan je weer in contact brengen met een andere relatie die je weer een kans kan bieden.

Op een gegeven moment kom je de juiste persoon tegen op het juiste moment. Als je maar zorgt dat jezelf in de situaties brengt waar kansen zich voor kunnen doen.

Behandel elke persoon die je leert kennen als mogelijk toekomstige bron van kansen. Je weet nooit of deze persoon je in de toekomst aan een baan kan helpen of misschien een toekomstige zakenpartner wordt.

Hoe bouw je echter zoveel relaties op? Sociale media kunnen daar gelukkig bij helpen. Doordat je via sociale media al enigszins op de hoogte bent van wat er in elkaars leven gebeurt kun je bij fysieke ontmoetingen direct ingaan op diepere zaken. Uit deze diepere gespreken komen namelijk meer kansen.

5. Onderneem actie

Zelfs een kleine stap is een stap voorwaarts. Hoe klein de actie ook die je vandaag kan doen, doe deze direct en laat het niet liggen.

Alle plannen van de wereld helpen je niet verder als je ze niet ook daadwerkelijk uitvoert. Je moet ergens mee beginnen om in de kijker terecht te komen.

Vraag hoe anderen succesvol zijn geworden. De meeste (op een geluksvogel na) zullen zeggen door hard te werken, harder dan de rest.

De meer mensen waarmee je in contact komt, de meer kansen je hebt dat er iemand tussen zit die je leven veranderd. Het kan makkelijk zo zijn 999 ontmoetingen geen grote kansen opleveren, maar dat de 1000ste je leven veranderd.

Helaas is er geen shortcut om alle minder productieve ontmoetingen weg te laten of snel weg te filteren. De echte kansen komen namelijk pas zodra je een goede relatie hebt opgebouwd.

>
Share This