Online Marketing
Ondernemersvaardigheden
Lifestyle & Investeren
Marketing Tools & Tutorials

Alternatieven voor Google Analytics met controle over je data

Na het hele Facebook – Cambridge Analytica schandaal vragen steeds meer mensen zich af of het wel zo verstandig is om jouw data en die van je website bezoekers te delen met grote partijen zoals Facebook en Google.

Facebook like knoppen en pixels blijken veel meer data te verzamelen dan de meeste website eigenaren in de gaten hebben. Deze worden namelijk vaak snel even geïnstalleerd om dat je toch wel wil dat mensen je website op Facebook leuk kunnen vinden. Of omdat je besloten hebt een advertentie campagne te starten op Facebook en de pixel je helpt de resultaten van je advertenties te optimaliseren.

Voor Google Analytics geldt eigenlijk hetzelfde. Veel website eigenaren willen weten hoeveel bezoekers er op hun site komen en wat deze bezoekers allemaal doen. Dit is gemakkelijk te verdedigen omdat je als website eigenaar nu eenmaal wil weten welke content je bezoekers het interessants vinden. Ook kun je aan de hand van statistieken mogelijk bepalen hoe je meer bezoekers kunt omzetten naar klanten.

Google biedt een dienst zoals Google Analytics natuurlijk ook niet gratis aan om hier niets aan te verdienen. Via de Google Analytics code die je op je website plaatst kan Google ook weer bezoekers volgen over meerdere website en zo een beter profiel van deze bezoekers samenstellen. Deze profielen worden weer gebruikt om gerichter te adverteren en zo levert een gratis dienst Google ineens weer waarde op.

Wat zijn de alternatieven voor Google Analytics?

Als jezelf alle controle over de data van je website bezoekers wilt hebben dan moet je deze gegevens zelf opslaan en dus niet op een dienst van derden. Gelukkig kan dit en nog zonder veel functionaliteit te missen. Je kunt namelijk een gratis open-source pakket op je website installeren.

Doordat je zelf de software installeert heb jij alleen toegang tot de data en grote partijen zoals Google en Facebook hebben het nakijken. Natuurlijk is deze software volledig volgens de nieuwe AVG in te richten, zodat je ook netjes aan de wet kunt voldoen.

Hieronder vindt je enkele open source alternatieven voor Google Analytics:

Matomo

Met Matomo (voorheen Piwik) kun je bijna alles doen wat je met Google Analytics kunt doen. De kans is groot dat je geen functies zult missen als je overstapt naar Matomo.

Nu kan het zijn dat installeren van Matomo voor een niet zo technisch persoon wat ingewikkeld is. Je moet al snel weten hoe je met FTP de bestanden kunt plaatsen en hoe je een database moet aanmaken. Voor website ontwikkelaar of beheerder is de installatie echter gemakkelijk en binnen een uur te realiseren.

Het is ook gemakkelijk Matomo te integreren op je website. Matomo beschikt namelijk over meer dan 65 integraties met bekende CMS en webwinkel systemen zoals o.a. WordPress, Magneto en Joomla. Op deze systemen kun je eenvoudig een plug-in installeren om Matomo op te nemen in je website. Mocht er geen automatische integratie beschikbaar zijn dan bieden de meeste website systemen wel de optie om de tracking code handmatig toe te voegen.

Open Web Analytics

Open Web Analytics (OWA) is een goede tweede optie na Matomo. Ook OWA kan de concurrentie met Google Analytics aan. Een leuke extra feature is de mogelijkheid om heat-maps te bekijken. Hiermee kun je zien hoe bezoekers met je website interacteren.

De installatie van OWA is niet veel ingewikkelder dan Matomo, al zijn er wel minder plug-ins voor eenvoudige integratie in je website. Wel is er een plug-in voor WordPress en MediaWiki beschikbaar.

AWStats

AWStats is een applicatie die haar informatie volledig uit log files van de webserver haalt. Je hoeft hiervoor dus geen code op je website te installeren. Wel moet je webserver de mogelijkheid bieden om geschikte logbestanden aan te maken.

Doordat er geen code opgenomen wordt in je website is de informatie die AWStats kan bieden over de bezoekers van je website wat beperkter. Je kunt nog wel steeds zien hoeveel bezoekers er naar je website gekomen zijn en welke pagina’s er bezocht zijn. Ook is informatie over gebruikte browsers, schermgrootte en zoektermen beschikbaar.

De installatie van AWStats kan wat lastiger zijn omdat je mogelijk ook de webserver software moet configureren. Tenzij je hostingprovider AWStats al standaard geïnstalleerd heeft natuurlijk. Dan is het namelijk met een paar klikken te activeren.

Conclusie

Als je goede statistieken van je website wilt hebben is het helemaal niet noodzakelijk om in zee te gaan met Google. Je kunt zelf de baas blijven over jouw data en van de data van bezoekers van jouw website. Ook hoeft dit niet veel extra te kosten.

Er bestaan namelijk een prima gratis alternatieven voor Google Analytics waarbij je de data in eigenbeheer houdt. Zelf gebruik ik nu Matomo voor deze website en dit werkt tot nu toe uitstekend voor mij. Het staat je natuurlijk vrij ook de andere alternatieven te proberen.

Vergeet niet dit artikel even te delen op de favoriete sociale netwerk. Dan kunnen andere ook hun voordeel doen met de informatie uit dit artikel.

>
Share This