Om een winnaar te worden moeten we eerst kijken wat de eigenschappen van een winnaar zijn. Zodra we weten wat een winnaar een winnaar maakt kunnen we kijken hoe we ons gedrag kunnen aanpassen om ook een winnaar te worden.
Winnaars zijn of het algemeen cool en methodologisch. Ze zijn niet waanzinnig of emotioneel. Ze zijn gemotiveerd en hebben focus, ze kunnen goed afleidingen negeren. Ze kijken naar oplossingen en zijn bereid om hier in te investeren, zowel in tijd als in geld. Ze zijn bereid harder te werken dan anderen en durven een groter risico te nemen om hun doelen te bereiken.
Winnaars zijn over het algemeen erg optimistisch. Je komt immers niet verder als je altijd overal de negatieve kanten van gaat bekijken en geen enkel risico wilt nemen.
De taal die wij gebruiken heeft effect op wat mensen van ons vinden. Sterker nog het heeft zelfs effect op wat we van onszelf denken! Als we praten als “losers” dan gaan mensen ons ook als dusdanig zien en je gaat je zelf ook al snel als een verliezer voelen.
Schrijf en praat met zelfvertrouwen
Om een winnaar te worden moet je zorgen dat je als een winnaar overkomt. Er bestaat geen natuurlijke winnaar of verliezer. Het kan wel zijn dat je natuurlijke gedrag, bijvoorbeeld door opvoeding, meer neigt naar het ene dan het andere.
Dit kun je echter zelf corrigeren! Start met praten en schrijven met zelfvertrouwen en positiviteit. Toon wat je doet en dat je daar goed in bent. Natuurlijk zijn er vrijwel altijd mensen die ergens beter in zijn, de zogenaamd “top of the field”, maar dat maakt jouw bijdrages niet minder nuttig. Er zijn altijd mensen die op jouw vakgebied achter lopen op jou en die dus waardevolle tips van jou goed kunnen gebruiken.
Bagatelliseer je woorden dus niet. Niet in je geschreven communicatie maar ook niet wanneer je praat met klanten of vrienden. Als je woorden afzwakt kom je namelijk niet over als een winnaar en zal je je ook niet als een winnaar voelen.
Als je zegt dat ergens niet goed in bent of dat je niet zeker bent van de beste oplossing dan voel je je ook niet zeker. Als je zegt dat gestrest en overweldigd bent (al is het maar tegen jezelf), dan zal je dat ook zijn. Dit wordt dan een soort “self-fulfilling prophecy”.
Controleer het negatieve
Negativiteit is besmettelijk. Als je veel contact heb met mensen die constant erg negatief zijn dan zullen er bij jou ook al snel negatieve gevoelens naar voren komen. Deze negatieve gevoelens zorgen er weer voor dat je jezelf minder goed voelt.
Succesvolle mensen zijn vaak erg positief. Je zou dus kunnen zeggen dat je het beste het negatieve kunt vermijden om positiever te worden.
Probeer dus zoveel mogelijk negativiteit te vermijden. Spreek vaker met mensen in je omgeving met een positieve instelling en verminder het contact met mensen die altijd maar negatief zijn. Ook kun je negatieve zaken omzetten naar positieve dingen. Bij de meeste negatieve gebeurtenissen kun je ook iets positiefs bedenken. Bijvoorbeeld de trein heeft vertraging, wat de meeste mensen als iets negatiefs zullen zien. Je kunt er echter ook een positieve draai aan geven door te zeggen dat je nu tijd hebt om een kop koffie te halen of dat uitgebreide artikel in de krant te lezen.
Het is maar net welke draai je aan een gebeurtenis geeft. De gebeurtenis gaat toch niet veranderen. De trein komt echt niet eerdere om dat negatieve uitlatingen over de NS doet. Je kunt er dus maar beter voor jezelf een positieve draai aan geven. In het begin zal dit niet gemakkelijk zijn, maar als je hier bewust mee bezig bent dan wordt het na een tijdje heel gewoon.
Hoe wordt je gelukkiger?
Om de uitstraling van een winner te krijgen is het belangrijk dat je lekker in je vel zit. Dat je gelukkig bent. Hoe kun je er voor zorgen dat je beter in je vel komt te zitten?
Geef mensen complementjes
Complementeren help andere personen zich beter te voelen, maar het helpt ook om jezelf beter te voelen. Een goedgevoel en positiviteit kunnen namelijk ook besmettelijk zijn. Als een goed gevoel niet volledig op jezelf gefocust is dan duurt het goede gevoel ook langer.
Focus bij het maken complementjes op de kleine dingetjes die niet iedereen ziet. Complementjes die iedereen geeft hebben namelijk veel minder impact op de andere persoon en daardoor ook minder voor jou.
Een goede manier om complementjes te maken kan zijn om mensen te vertellen wat voor soort persoon ze zijn. Natuurlijk wel alleen positieve kenmerken gebruiken. Bijvoorbeeld: “Jij bent de persoon die altijd overal het positieve van inziet. Het is geweldig!”
Je grootste groei ligt voor je
Wanneer je een grote verandering wilt maken in je leven of bedrijf, hou dan het bovenstaande in gedachte. Bekijk de veranderingen die je wilt maken met een positieve mindset.
Als je veranderingen maakt in je bedrijf zullen er altijd mensen zijn die het daar niet mee eens zijn en misschien zelfs vertrekken. Dat is echter niet erg, je zult vanzelf weer nieuwe mensen aantrekken die wel met je mee willen gaan in de ingezette veranderingen.
Veranderingen roepen vrijwel altijd wel weerstand op. De meeste mensen hebben namelijk een natuurlijke weerstand tegen veranderingen. Ze willen liever dat alles bij hetzelfde blijft. Je kunt echter niet iedereen tevreden houden als je iets wilt veranderen en groeien.