Meer keus beter? Of toch niet?

Veel ondernemers willen graag alles wat ze doen vermelden op hun website. De vraag is echter of dit slim is.

De gedachte die men vaak heeft is dat de klant dan kan kiezen welke dienst hij/zij nodig heeft. Door zoveel mogelijk diensten te tonen kun je dan zoveel mogelijk mensen aanspreken, toch?

Helaas is dat niet zo! Hoe meer opties je biedt op een pagina, hoe eerder je bezoeker afhaakt.

Keuze stress

Ons brein heeft maar een beperkte verwerkingscapaciteit en zou je hierdoor “lui” kunnen noemen. Het gevolg hiervan is dat als er te veel keuzes tegelijk aangeboden worden het brein simpel weg besluit geen beslissing te nemen.

Natuurlijk is dit meestal een geheel onbewust proces. Uit onderzoek in een supermarkt bleek bijvoorbeeld dat als op een jam stand 24 verschillende soorten jam werden geplaatst, slechts 3% van de bezoekers jam kocht. Na het reduceren van het aantal smaken naar 6, ging dit omhoog naar 30%.

Expert status

Mensen volgen graag het advies op van mensen die ze zien als expert op een bepaald gebiedt. Dit maakt het maken van een beslissing namelijk gemakkelijker.

Het is daarom dus belangrijk dat mensen jou als expert gaan zien op je vakgebied. Als je 101 dingen op je website hebt staan die je allemaal doet, komt je niet over als een expert. Mensen zien je dan eerder als een generalist.

Stel dat je barstende hoofdpijn hebt. Vervolgens ga je naar de drogist om een pijnsteller te kopen. Welke pillen pak je dan uit het schap? Het doosje waar op staat dat het help tegen hoofdpijn of een generieke pijnstiller waarbij op de verpakking staat dat het helpt voor alle pijntjes?

De kans is groot dat je voor het hoofdpijn medicijn kiest. Dit is namelijk precies wat je op dat moment nodig hebt.

De weg van de minste weerstand

Een andere implicatie van ons luie brein is dat de meeste mensen vaak de weg van de minste weerstand volgen.

Voor je website heeft dit als gevolg dat we het beste de bezoeker bij het handje kunnen nemen en duidelijk laten zien wat jij wilt dat ze doen. Het maakt niet of dat nu inschrijven op een mailinglijst is, een afspraak maken of iets kopen.

Bezoekers van je website volgen namelijk vaak automatisch de weg die jij aangeeft. Zorg dus dat je nagedacht hebt over welke route bezoekers op jouw site zouden moeten volgen om klant te worden.

Zorg er vervolgens voor dat de deze route het meeste opvalt. Laat steeds duidelijk zien wat de vervolg stap is die jij van je bezoeker verwacht.

Contrast

De van te voren uitgestippelde route van bezoeker naar klant, kun het best laten opvallen door contrast te gebruiken.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door knoppen in een opvallende andere kleur weer te geven. Het gaat er om dat “de beste keuze” duidelijk herkenbaar is.

Gebruik een quiz

Mensen vullen graag een quiz om iets meer over zich zelf te weten te komen. Denk bijvoorbeeld aan een quiz “Wat voor soort persoon ben ik”.

Vervolgens kun aan de hand van de resultaten van de quiz een aanbieding doen die precies past bij de bezoeker. Op die manier maak jij dus de keuze al voor de bezoeker en dat scheelt de bezoeker weer werk.

Ramit Sethi doet dit bijvoorbeeld op zijn succesvolle website ”I will teach you to be rich” (https://www.iwillteachyoutoberich.com/).

Conclusie

Plaats dus niet te veel keuzes op een pagina. Dit leidt er alleen maar toe dat de bezoeker geen keuze maakt en je site verlaat.

Bedenk in plaats daarvan van te voren de beste route van bezoeker naar klant en laat duidelijk zien wat deze is.

Ik hoop dat je wat aan deze blog post gehad hebt. Zo ja, zou je deze kunnen delen op je favoriete sociale netwerk? Dan kunnen anderen hier ook weer hun voordeel mee doen. Als vast bedankt!

>
Share This