Een biografie sectie is een stukje over jezelf dat je op verschillende pagina’s kunt plaatsen. Je beschrijft in het kort wie je bent en waarvoor staat.
Voor de duidelijkheid: we hebben het dus niet over een “over mij” of “about” pagina. Op de “over mij” pagina kun je dieper in gaan op wie je bent en waarom men jouw diensten moet afnemen. In de biografie secties moet je echter in een paar zinnen aangeven wie je bent en wat je doet.
De beperkte ruimte om te schrijven maakt het moeilijker om deze tekst precies goed te krijgen. In deze blog gaan we dan ook bekijken hoe je hiervoor een goed stukje kunt schrijven.
Waarom een biografie sectie?
Misschien vraag jij je nog af waarom je een biografie sectie op verschillende pagina’s zou moeten opnemen. Met een goed geschreven biografie sectie kun je het volgende opbouwen:
- Vertrouwen
- Autoriteit / expert status
- Merk
- Likeability
- Context voor de bezoeker
Door aan te geven wie er achter een aanbod zit, wek je meer vertrouwen. Ook kun je deze sectie gebruiken om aan te geven dat je een expert bent op het gebied van de diensten die je aanbiedt. Ook gunnen mensen je sneller iets als ze meer over je weten en helemaal als ze overeenkomsten met zich zelf of een groep zien. Ook zorgt een gezicht bij een verhaal voor herkenbaarheid en helpt dit om de aandacht vast te houden.
Dit alles verhoogt de conversie van je pagina. Waardoor je met het zelfde aantal bezoekers meer verkoopt, afspraken maakt of meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief krijgt. Iets wat allemaal wel willen denk ik. Belangrijk om toe te voegen dus!
Het schrijven van je biografie sectie
Je biografie sectie moet kort worden maar wel veel informatie bevatten. Hoe lang te tekst kan zijn kan per pagina verschillen. Je kunt daarom het beste een langere versie maken en een hele korte. Per pagina kun je dan kijken wat het beste past.
Ook helpt het schrijven van de langere versie om de korte versie te maken. Voor de korte versie kun je namelijk de kern van de langere versie gebruiken. Het is voor de meeste mensen gemakkelijker om eerst een iets langere tekst te schrijven en deze dan samen te vatten in een korte versie van 2 a 3 regels.
Stap 1: Het begin
Als je een persoonlijk verhaaltje hebt over het hoe en waarom je bent gaan doen wat je doet, begin hier dan mee. Of begin met een verhaaltje wat jouw definieert. Wie ben jij en waar sta je voor. Geef op zijn minst een teaser, waarbij men de rest op de “over mij” pagina kan lezen als men meer wil weten.
Dit helpt de lezer om zich emotioneel aan je te binden. Een lezer zal veel sneller op je aanbod ingaan en je beter onthouden, als je een emotie weet op te wekken. Mensen willen graag weten wat jouw verhaal is.
Schrijf nu meteen de eerste 2 a 3 zinnen voor dit onderdeel.
Stap 2: Opleiding en ervaring
Waarom moet men jouw diensten afnemen? Wat maakt jou de geschikte persoon of expert op dit vakgebied?
Denk aan opleidingen, cursussen en prijzen die je gewonnen hebt. Of welk probleem heb je opgelost? Hou het wel bij zaken die relevant zijn voor je diensten.
Voeg nu 2 a 3 zinnen toe over waarom jij gekwalificeerd bent om jouw diensten aan te bieden.
Stap 3: Missie en kernwaarden
Het laatste stukje van wederom 2 a 3 zinnen kun je gebruiken om aan te geven waarvoor je staat. Je kunt dit het beste beschrijven door eerst de volgende vragen te beantwoorden:
- Welke verdiensten breng jij met je website, producten en diensten?
- Wat is jouw missie of die van je merk?
- Wat zijn de kernwaarden van je merk / bedrijf?
Ik kan me voorstellen dat je nog niet echt naar de kernwaarden van je bedrijf hebt gekeken, maar je kunt deze vrij eenvoudig bepalen:
- Kopieer en plak deze lijst met kernwaarde woorden in Google Translate. Plak vervolgens de Nederlandse vertalingen in Word of een andere tekstverwerker.
- Begin direct met schrappen, verwijder alle woorden die je niet bij jouw merk / bedrijf vindt passen. Probeer de lijst te beperken tot 10 woorden.
- Ga nog verder met schrappen van woorden totdat er nog maar maximaal 5 overblijven.
- De woorden die overblijven kun je gebruiken als de kernwaarden van jouw merk / bedrijf.
Gebruik nu de gevonden kernwaarden van jouw bedrijf om in een paar zinnen op te schrijven waarom deze kernwaarden belangrijk voor je zijn.
Stap 4: Verbeter je tekst
Je hebt nu de basis tekst voor je biografie sectie gereed staan. Maak van de lossen zinnen nu 1 verhaal. Probeer zoveel mogelijk de zinnen op elkaar te laten aansluiten.
De meeste mensen schrijven echter niet in één keer een perfecte tekst. Het is heel normaal dat je meerdere keren naar een concept tekst moet kijken om deze echt goed te maken. Laten we nu gaan kijken wat we nog aan de tekst kunnen verbeteren.
Maak de tekst duidelijk
Kun je nog overbodige “vulling” woorden verwijderen? Gebruik je vaktaal?
Zorg dat de je tekst precies de kern raakt en verwijder stukken die minder relevant zijn. Gebruik geen vaktaal, de tekst moet voor iedereen goed te lezen zijn.
Voeg emotie toe
Een academisch geschreven tekst spreekt weinig mensen aan. Probeer verhalen te vertellen die mensen aanspreken, waar men zich in kan verplaatsen. Probeer niet te veel feiten en statistieken te gebruiken. Zo kun je de lezer veel beter bereiken. Het zorgt ervoor dat de lezer zich beter met jouw kan associëren.
Gebruik ook zoveel mogelijk taal die jouw doelgroep ook zou gebruiken. Je kunt hiervan voorbeelden vinden in e-mails, surveys, commentaar op je blog, sociale media berichten en testimonia.
Voeg voordelen toe
Verplaats je in je doelgroep. Wat hebben zij aan jouw diensten? Waarom zou jij en jouw merk belangrijk voor hen moeten zijn? Probeer vaker jij dan ik te gebruiken. Ook op in jouw biografie tekst staat de klant centraal!
Wees consistent
Controleer of je tekst van een duidelijk begin naar een eind loopt. Zorg er voor dat je tekst goed gestructureerd is en niet van de hak op de tak springt.
Controleer of de tekst goed loopt
Lees de tekst hardop voor. Klinkt het natuurlijk en is het spreektaal or klinkt het vreemd? Als de tekst niet goed loopt probeer het dan zo te zeggen dat het wel lekker loopt en pas de tekst aan.
Als de uitgesproken tekst saai overkomt dan is je tekst mogelijk nog te academisch en moet je nog werken aan er meer spreektaal van te maken.
Stap 5: Maak een korte samenvatting
Nu je wat langere tekst over jezelf hebt geschreven gaan we deze samenvatten in een korte tekst van maximaal 3 regels. Het grootste deel van het denkwerk heb je met de langere tekst al gedaan. Nu hoef je slechts kern van de ver de verschillende onderdelen te samen te pakken in 2 a drie zinnen. Zorg wel dat ook deze tekst goed loopt.
De weergave
Met alleen een tekst ben je er nog niet. We moeten er ook nog voor zorgen dat je biografie sectie er mooi uit komt te zien zodat deze netjes in pagina’s verwerkt kan worden.
Foto
Het is belangrijk om een goede foto bij biografie te plaatsen. Bezoekers zullen namelijk ook graag het gezicht willen zien van wie er achter het aanbod zit. Iemand die zichzelf niet laat zien zal niet veel vertrouwen opwekken.
Zo professioneel mogelijk
Probeer een zo professioneel mogelijke foto te gebruiken. Indien je budget het toelaat, laat dan foto’s maken door een professionele fotograaf. Zo niet, wees dan creatief en kijk of je en student fotograaf of een hobby fotograaf een paar foto’s kunt laten maken. Laat je foto’s ook fotoshoppen, zodat het er echt gelikt uit ziet.
Heb je nog helemaal geen budget? Begin dan met huis-tuin-en-keuken foto en vervang deze zodra dat mogelijk is. Een foto is altijd beter dan geen foto.
Gezicht in beeld
Zorg dat je een foto gebruikt waar je gezicht goed in beeld is. Het kan namelijk verleidelijk zijn om hele mooie achtergrond te gebruiken waarbij jezelf maar klein in beeld bent. Dit is echter niet ideaal voor de conversie. De beste keuze is toch een close-up foto van je gezicht.
Warmte
Zorg dat je foto warmte uitstraalt en vertrouwdheid. Een brede lach kan aantrekkelijk zijn afhankelijk van de branche waar in je werkt. In sommige branches kan een kleine glimlach beter werken. Probeer de juiste balans te vinden tussen het uitstralen van autoriteit en warmte.
Blijf bij je kernwaarden
Kies de foto die het beste bij jouw kernwaarden past. Als je meerder opties voor de foto hebt bekijk dan voor elke foto welke het best bij de kernwaarden past.
Weet je het niet zeker, vraag dan je vrienden of familie om eens te kijken welke foto zij vinden dat het beste past bij jouw kernwaarden.
Sociale media
Als jij zelf het merk bent van jouw website dan is het zeker aan te raden om links naar sociale media toe te voegen. Als de website echter niet gerelateerd is aan jezelf of jouw expertise dan kun je de sociale media links waarschijnlijk beter weglaten.
Als de pagina een duidelijk conversiedoel heeft, zoals sales en opt-in pagina’s, dan kun je beter geen verdere links toevoegen. Je wilt namelijk niet dat de bezoek afgeleid raakt van het conversiedoel.