Vaak is men bezig om meer verkeer naar een website te krijgen. Iedereen wil bijvoorbeeld tegenwoordig aan SEO doen. Of anders wordt er wel gewerkt met Google & Facebook advertenties.
Hoeveel zin heeft dit echter als je de bezoekers niet weet om te zetten in klanten? Op dit punt lopen veel advertentie campagnes mis. Met zegt dan als snel dat adverteren op bijvoorbeeld Facebook niet werkt of iets dergelijks.
De vraag is echter of het probleem bij Facebook ligt of misschien ontbreekt er toch nog iets op je website? Anderen weten immers wel succes te boeken met advertenties op Facebook. Als de advertenties niet zouden werken, waarom betalen anderen er dan zoveel voor?
Mogelijk moet je website klantgerichter worden en geoptimaliseerd worden zodat je de bezoekers precies aanbied waarnaar men op zoek is. Dit proces van optimaliseren wordt ook wel conversie optimalisatie genoemd.
Waarom conversie optimalisatie?
Voordat we aan conversie optimalisatie gaan doen, willen we natuurlijk graag weten wat het nut hiervan is. Gelukkig is dat gemakkelijk uit te leggen, aangezien de voordelen beduidend zijn.
Voordeel 1: Gratis meer klanten
Deze ligt erg voor de hand, maar als je het conversie ratio op je website verbetert, verhoog je jouw omzet. En dit zonder dat je extra hoeft te investeren in bijvoorbeeld advertenties.
De omzet van een pagina is namelijk:
- Het aantal bezoekers op je website maal …
- Het conversie ratio maal …
- De gemiddelde uitgaven van een klant zolang deze klant blijft
Als je dus je conversie ratio verdubbeld, dan verdubbel je ook je omzet. Natuurlijk hoef je niet perse de conversie ratio te verdubbelen, dit is slechts een voorbeeld. Elke kleine verbetering levert ook direct een gelijke stijging van de omzet op.
Voordeel 2: Je winst is gevoeliger voor je conversie ratio dan je omzet
Als eerste definiëren we je winst eenvoudigweg als je omzet min je kosten.
Winst = Omzet – Kosten
Als je echter je conversie ratio verdubbeld, dan verdubbelen je kosten over het algemeen niet:
- Je variabele kosten zullen wel verdubbelen (per definitie). Dit zijn de kosten die je maakt voor elk individueel verkocht product. Dit zijn bijvoorbeeld productiekosten, verzendkosten en klantenservice.
- Je advertentiekosten blijven echter hetzelfde.
- En ook je vaste kosten blijven hetzelfde (per definitie).
Dit betekend dus dat je winst harder stijgt dan je omzet. Zeker als je lage variabele kosten hebt, zoals bijvoorbeeld bij een online cursus, dan kan de stijging van de winst vele malen hoger zijn.
Voordeel 3: Conversie optimalisatie opent de deuren voor meer verkeer
Zodra je conversie ratio verbeterd is maak je meer winst. Deze extra winst kun je weer gebruiken om meer te betalen voor advertenties. Hierdoor krijg je weer meer verkeer naar je website en dus weer meer klanten.
Doordat je winstgevender bent en meer bezoekers weet om te zetten in klanten kun je meer bieden op advertenties op Facebook, Google en andere locaties dan je concurrenten. Dit maakt het mogelijk om een enorme hoeveelheid verkeer naar je website te krijgen.
Dit geldt zelfs ook voor SEO, als je bijvoorbeeld 2x meer winst maakt per bezoeker dan je concurrenten, dan kun je ook 2x meer uitgeven om de nummer 1 positie te bereiken.
Conversie optimalisatie kun je dus gebruikt worden als katalysator om meer nieuwe marketing deuren te openen die voorheen te duur waren.
De gecombineerde kracht van conversie optimalisatie
Het wordt pas echt leuk als we gaan kijken naar de 3 voordelen wanneer deze gecombineerd worden. Elk van de voordelen is namelijk een vermenigvuldiging. Gecombineerd neemt je winst dus met een macht toe (bijvoorbeeld kwadratisch of meer).
Zie figuur 3 hieronder hoe dit verloopt.
Natuurlijk zijn de multipliers afhankelijk van het type bedrijf. Als je lage variabele kosten hebt zijn de multipliers groter dan wanneer je hoge variabele kosten hebt. Er is echter altijd wel een groot voordeel te behalen.
Ook is dat nog niet alles. Als je namelijk meer verkoopt dan kunnen er ook nog schaalvoordelen gaan spelen, waardoor de variabele kosten per product kunnen dalen. En als je deze voordelen dan weer investeert in meer verkeer, dan komen we in een vicieuze cirkel terecht.
Waarom nu beginnen met conversie optimalisatie?
Zolang je een hogere winst per bezoeker hebt dan je concurrenten, heb je een groot economisch voordeel op je concurrenten. Hoe groter je het verschil maakt, des te sneller kun je groeien.
Concurrentie voordeel
Als je concurrenten nog niet veel aan conversie optimalisatie doen, dan kun je snel dit voordeel benutten. De kans is groot dat zij op korte termijn hier ook mee aan de slag gaan. De markt wordt namelijk steeds concurrerender.
Elke dag dat je eerder start dan de concurrentie ben je in het voordeel. Je kunt als het ware een voorsprong nemen.
Stabieler verkeer (en inkomsten)
Als je het kopen van verkeer (adverteren) op dit moment te duur voor je is en je vooral afhankelijk bent van gratis verkeer (bijv. van zoekmachines en sociale media), dan kan conversie optimalisatie de omslag zijn. Door een grotere winst per bezoeker wordt het mogelijk om wel te adverteren en heb je een zekerdere bronnen van verkeer.
Je website wordt klantvriendelijker
Conversie optimalisatie maakt je website meer klantgericht. Hierdoor tevredener en blijven ze langer klant. Ook zullen andere websites eerdere naar jouw linken, men wil immers doorverwijzen naar de beste optie.
De inkomende links, maar ook de klantgerichtheid, helpen je weer op het gebied van SEO. Dit zijn namelijk precies twee dingen die voor Google zwaar meetellen bij het ranken van websites.
Tot slot
Conversie optimalisatie is een term die je op dit moment nog niet zo vaak hoort. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld SEO. Met conversie optimalisatie kunnen echter grote winsten behaald worden.
Ik hoop dan ook dat dit artikel je geïnspireerd heeft om hier aan te gaan werken. Doe hier snel je voordeel mee en bouw een voorsprong op de rest op.
Vergeet ook niet om dit artikel even te delen op je favoriete sociale netwerk, dan kunnen je vrienden hier ook hun voordeel mee doen.