Wat is de conversie van een website?

Conversie is een internet marketing term voor in hoeverre het doel van een website of pagina behaald wordt.

Om de conversie van een website of pagina te bepalen moet je als eerst een doel stellen. Een aantal mogelijk doelen zijn:

  • Inschrijven op de mailinglijst (opt-in)
  • Een product of dienst kopen
  • Het maken van een afspraak
  • Een bepaalde tijd op de website blijven
  • Een bepaald aantal pagina’s op website bekijken
  • Contact opnemen

Overigens hoeft dit doel niet op elke pagina van de website hetzelfde te zijn. Op de contact pagina kan het doel zijn dat men het contactformulier invult en verstuurd, terwijl op een verkoop pagina het doel is iets te verkopen.

De websiteconversie wordt meestal uitgedrukt in een percentage (conversion rate in het Engels). Dit is eenvoudigweg het percentage bezoekers dat het door jouw gestelde doel behaald.

Hoe bereken je het conversiepercentage?

Gelukkig zijn voor deze berekening geen ingewikkelde formules nodig. Je deel simpelweg het aantal conversies door het aan unieke bezoekers en vermenigvuldigt het resultaat met honderd:

Conversie % = Aantal Unieke Bezoekers / Aantal Conversie x 100

Wat is conversie optimalisatie?

Als eigenaar van een website wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers het door jou gestelde conversiedoel behalen. Dit is immers het doel van de pagina.

Met conversie optimalisatie probeert men door aanpassingen te maken aan de pagina het conversiepercentage te verhogen. Dit is belangrijk omdat als je bijvoorbeeld je conversie op een verkooppagina verhoogt van 1% naar 2% en je hebt 10.000 bezoekers, je in eens 200 i.p.v. 100 verkopen.

Hoe kun je conversie meten?

Om de conversie van je website te kunnen berekenen heb je dus het aantal unieke bezoekers en het aantal keren dat je doel bereikt is nodig. Je kunt dit bijhouden door gebruikt te maken van statistiekensoftware op je website.

Enkele mogelijkheden hiervoor zijn Google Analytics en Matomo. Waarbij Google Analytics een oplossing in de cloud is en Matomo een opensource softwarepakket dat je zelf op je website kunt installeren. Bij Google Analytics geef je dus je data in beheer bij Google, terwijl je bij Matomo alle data in eigen beheer hebt.

In het analyticspakket kun je jouw doelen voor de website instellen zodat automatisch bijgehouden wordt in hoeverre je doelen worden bereikt. Natuurlijk kun je ook zelf aan het rekenen gaan met het aantal bezoekers uit het analyticspakket en het aantal conversies.

>
Share This