Wat is de fold van een website?

Je hoort wel eens iets dat bepaalde zaken op je website boven of onder de fold moeten staan op je website. Wat betekend dat nu eigenlijk?

Op een website is de fold de lijn tot waar een pagina direct in beeld is, zonder te scrollen. Zaken die boven de fold staan zijn dus direct zichtbaar zonder verdere actie van de bezoeker. De zaken die onder de fold staan zijn pas zichtbaar na scrollen.

Overigens kan deze lijn per beeldscherm verschillen. Hoe groter het scherm, des te lager deze lijn ligt. Op mobiele apparaten ligt de fold dan ook vele malen hoger op de pagina dan op desktopschermen.

Waar komt de term fold vandaan?

Fold is het Engelse woord voor vouw. Nu zit er natuurlijk geen vouw in je scherm, maar deze term is dan ook al ouder dan de digitale wereld. Deze term komt namelijk uit de (papieren) kranten wereld.

Het meest gelezen stuk van een krant is namelijk het gedeelte van de voorpagina voor de vouw. Hier moet dus de belangrijkste informatie te vinden zijn. Voor advertenties is dit gedeelte ook het meest kostbare.

De fold in de digitale wereld

Op websites, net als in de krant, is het gedeelte boven de fold ook het meest bekeken gedeelte van een pagina. Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers van websites 80% van de tijd op een website boven de fold doorbrengen.

Het is dus belangrijk dat je op je website in het direct zichtbare gedeelte de aandacht van de bezoeker weet te trekken zodat deze gaat scrollen om de rest te lezen.

>
Share This