Wat is SEO?

SEO staat voor “Search Engine Optimization”, of te wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO is het proces van het optimaliseren van een website om beter te scoren in de zoekmachines. Het doel is om een website of webshop verder bovenaan in de zoekresultaten van Google, Bing en andere zoekmachines te krijgen. In Nederland richt men zich vooral op Google, omdat de andere zoekmachines geen noemenswaardig marktaandeel hebben.

Waarom zoekmachine optimalisatie?

Als ondernemer wil je graag zoveel mogelijk bezoekers op je website hebben. Hoe meer bezoekers je hebt, des te meer leads en verkopen je kunt binnenhalen. Bezoekers die vanzelf via Google naar je website komen zijn dus ideaal.

Een bijkomend voordeel is dat deze mensen al zelf actief opzoek waren naar een oplossing voor een probleem . Daardoor is de kans ook veel groter dat ze iets bij jouw kopen. Deze bezoekers hebben dus een hogere conversie dan bezoeker die bijvoorbeeld via Facebook advertenties naar je site komen.

Is SEO nog steeds van belang?

Doordat Google steeds slimmer wordt SEO minder belangrijk, maar het is nog steeds noodzakelijk om een aantal zaken op orde te hebben op je website. Als je Google je website niet goed kan lezen kan deze natuurlijk ook niet in Google opgenomen worden.

Het is belangrijk te bedenken wat het doel van Google is om een goede SEO strategie op te zetten. Google wil namelijk de best mogelijk ervaring voor haar klanten. In dit geval zijn dat de mensen die Google gebruiken om iets op te zoeken.

Dit betekend dat de site met de beste informatie voor de gebruiker bovenaan moeten komen te staan. Google is dus helemaal niet blij met trucks om boven aan in de zoekresultaten terecht te komen. Regelmatig volgen er dan ook updates van het algoritme van de zoekmachine, die Google weer net iets slimmer maken en sites die trucks gebruiken afstraffen.

Als we bovenaan willen staan in Google moeten we er dus voor zorgen dat de gebruiker op onze site de beste informatie vindt en ook nog een de beste gebruikerservaring (o.a. snelheid) heeft. Dat is wat Google immers wil voor haar klanten en veranderingen in het zoekalgoritme zullen je dan nooit negatief treffen.

Uit welke onderdelen bestaat SEO?

Zoekmachine optimalisatie is onder te verdelen in vier onderdelen:

  1. Zoekwoorden onderzoek
  2. Technische optimalisatie
  3. Content optimalisatie
  4. Link building

Zoekwoorden onderzoek

Als eerste moet men altijd bekijken waarop men zoekt als men een probleem heeft dat jouw bedrijf kan oplossen. Dit kan in eerste instantie gedaan worden in een brainstormsessie en vervolgens kunnen met SEO-tools meer alternatieven gevonden worden. Ook kunnen de tools gebruikt worden om te bepalen op welke termen er meer gezocht wordt.

Technische optimalisatie

In het technische deel van de optimalisatie van de website wordt er gekeken naar de broncode van de site. Men moet er voor zorgen dat de website goed te lezen is voor de zoekmachines en dat de zoektermen waarop men gevonden wil worden in de juiste HTML tags staan.

Ook wordt er hier gekeken naar:

  • De snelheid van de site
  • XML sitemaps
  • HTTPS (beveiligde verbindingen)
  • Opbouw van URL’s
  • Gestructureerde gegevens
  • Breadcrumbs
  • Correcte mobiele weergave
  • Google AMP

Content optimalisatie

Zoals hierboven al genoemd is het belangrijk om goede content op je website te hebben staan. Dit betekend dat er content geschreven moeten worden waar men in Google naar zoekt. Vervolgens moet deze content goed gestructureerd worden, zodat de zoekmachine deze gemakkelijk kan “lezen” en dat deze content onderling gelinkt is.

Naast dat Google de website moet kunnen begrijpen, geldt dit natuurlijk ook voor de menselijke bezoeker. Het is dus ook belangrijk dat een bezoeker direct kan zien dat dit de content is waar hij/zij naar op zoek was.

Link building

Om te bepalen wat de autoriteit van een website over een onderwerp is kijkt Google ook naar welke websites naar jouw site linken.

Met link building probeert men links te verkrijgen van bekendere websites met hetzelfde onderwerp. Elke inkomende link geeft een beetje autoriteit door aan jouw pagina.

winstlab seo gids

Zoekmachine optimalisatie toepassen?

Wil je meer weten over hoe je zoekmachine optimalisatie kunt toepassen op jouw website? 

>
Share This
close

Schrijf je in om onze gratis SEO Gids te downloaden

winstlab seo gids

Met het invullen van het bovenstaande formulier ga je akkoord met de verwerking van je jouw gegevens door ons en onze mailinglijst beheerder. Je zult regelmatig e-mails van ons ontvangen. Je kunt je op elk moment uitschrijven. Voor meer informatie zie ons privacybeleid.