Hoe maak ik een conversie gerichte About Pagina?

Vrijwel elke website heeft hem. Een pagina met informatie over de eigenaar of het bedrijf. Meestal met een titel zoals “Over Mij”, “Over Ons”, of “About” in het Engels. Deze pagina wordt vaak de about pagina genoemd.

Velen benutten deze pagina echter niet of maar heel beperkt. Toch is het één van de belangrijkste en meest bezochte pagina’s op je website!

Waarom is deze pagina belangrijk?

Naast dat het één van de meest bezochte pagina’s op je website is, is dit de plek waar men op zoek gaat naar vertrouwen. Wie zit er achter deze pagina of dit bedrijf? Van wie ga ik iets kopen en is dat te vertrouwen?

De drie belangrijkste vertrouwens signalen zijn:

  • Gezichten (personen geven meer vertrouwen dan een grote organisatie)
  • Missie & waarden (niet alleen winst maximalisatie?)
  • Herkomst verhaal (waar kom je vandaan, wat is je achtergrond?)

Hou er echter wel rekening mee dat het vooral draait om wat de positieve kanten en voordelen voor de bezoeker zijn en niet zozeer gedetailleerde informatie.

Vertrouwen voor conversie

Als je vertrouwen weet op te weken bij je bezoekers dan wordt de kans groter dat je ze kunt omzetten naar klanten. Deze omslag van bezoeker naar klant wordt ook wel conversie genoemd. Om zoveel mogelijk bezoekers van je website om te zetten in klanten moet je website dus een hoge conversie hebben.

We kunnen echter meerdere tussen niveaus voor conversie benoemen:

  • Conversie van bezoeker naar lead
  • Conversie van lead naar klant
  • Conversie van klant naar fan (iemand die al je producten koopt en “verkoopt”)

Zeker voor de laatste stap is de about pagina erg belangrijk. Men moet echt het gevoel hebben dat men je kent en dat jouw waarden overeen komen met hun eigen waarden voordat met een fan van je wordt.

Wat moet er op komen?

Als eerste zal ik beginnen met dat de about pagina geen CV is waar je in chronologische volgorde al je opleidingen en cursussen opsomt. Het gaat er juist om te laten zien wie je bent, wat je doet en waar je voor staat.

Elke about pagina zou tenminste de volgende drie vragen van de bezoeker moeten beantwoorden:

  • Wie ben jij?
  • Wat kun je voor mij betekenen?
  • Wat onderscheid jouw van andere aanbieders? Waarom zou ik voor jouw moeten kiezen?

Dit zijn dan ook de dingen die als eerste op about pagina moeten terugkomen.

Pagina opbouw

 Laten we dan nu gaan kijken hoe we de about pagina kunnen opbouwen zodat deze help de conversie van je website te verhogen.

1. De hoofdkop

In de hoofdkop of titel van de pagina laat je direct zien wie je bent (inclusief foto) en wat je voor de bezoeker kunt betekenen.

2. Unique Value Proposition (UVP)

Welke unieke waarde lever jij of jouw bedrijf? Zorg ervoor dat je jezelf echt onderscheid van andere en gebruik geen generieke termen. Waarom zou men voor jouw moeten kiezen en niet een andere aanbieder?

3. Bewijs en samenvatting

Wat bewijst dat jij de juiste expertise hebt? Waarom zou men aandacht aan jouw moeten besteden?

About pagina srtuctuur

Vertel hier ook in het kort jouw verhaal, waarom je deze site begonnen bent en wat je doel hiermee is. Hou het bij een korte samenvatting, het hele verhaal komt later.

Laat hier ook testimonia van eerdere klanten zien. Goede ervaringen van anderen leveren ook weer vertrouwen op.

4. Content

Plaats links naar je belangrijkste content die je gepubliceerd hebt. Het gaat hierbij echt artikelen waarvan je denk dat deze echt belangrijk zijn en waar je echte trots op bent.

Eventueel kun je de content ook gebruiken om ze bezoekers zich zelf te laten segmenteren. Als je namelijk actief bent op meerdere onderwerpen dan kun je bijvoorbeeld van elk onderwerk één belangrijk artikel tonen. Als men door klikt op een artikel kan, binnen het artikel, een opt-in aanbieding doen specifiek voor die doelgroep.

5. Je verhaal

  • Hier kun je dan eindelijk je hele verhaal kwijt. Waar kom je vandaan? Waar wil je naar toe? Hou het wel relevant aan de diensten die je aanbied. De basisschool is misschien te ver terug in de tijd…
  • Zorg er verder voor dat jouw waarden, doelen en missie duidelijk naar voren komen in je verhaal. Toon ook zo wel je sterke als zwakkere punten. Niemand is immers perfect en geeft meer vertrouwen als dat bij jouw ook zo is.

6. Call to Action (CTA)

Aan eind van de pagina een call to action, bijvoorbeeld om in te schrijven op een mailinglijst. Eventueel kun je hier ook vragen om je te volgens op sociale media.

Waar zijn de rest van CTA’s gebleven?

Lead: Quality vs Quantity

Met deze structuur hebben er specifiek voor gekozen om alleen aan het eind een CTA op te nemen. We doen dit omdat we de kwaliteit van de leads belangrijker vinden dan de kwantiteit. Dit hoeft echter niet voor iedereen zo te zijn. Indien je meer voor kwantiteit wil gaan, dan kan dit ook. Je plaatst dan simpel weg ook enkele extra CTA's verder naar voren in de pagina.

Laatste tips

Tenslotte nog enkele tips waar je nog je voordeel mee kunt doen bij het maken of herschrijven van je about pagina.

1. Houdt de toon van je website aan

Zorg dat de toon van de about pagina hetzelfde blijft als de rest van je website. Op een hele serieuze website kun je niet op eens een about pagina vol grappen e.d. zetten. Het moet wel bij elkaar passen.

2. Ik wil niet opscheppen

Vele mensen vinden het moeilijk om heel positief over zichzelf te schrijven. Men denkt dan vaak, ben ik niet aan het opscheppen? Nee, zolang je de waarheid verteld is het geen opscheppen. Het wordt pas opscheppen als de dingen beter en belangrijker doet voorkomen dan ze daadwerkelijk zijn. Laat dus wel echt zien wat je in huis hebt.

3. Video

Het gebruik van video is persoonlijk. Als video bij jouw en je doelgroep past, gebruik dan ook video op je about pagina. Zo niet, dan niet.

Als je echter video gebruikt, zorg dan de video een volledige kopie van alle informatie op de pagina is. Er zijn namelijk mensen die van video houden en mensen die liever lezen. Het is dus belangrijk om aan beide groepen het gehele verhaal te vertellen.

4. Lang is goed

De pagina mag best erg lang worden. De pagina is namelijk zo opgebouwd dat mensen die niet alles willen lezen de belangrijkste informatie al bovenaan vinden. Wie meer wil lezen kan dat doen. Wie dat niet wil kan eerder afhaken zonder essentiële zaken te missen.

5. Oefening

Zoals eerder aangegeven is het is erg belangrijk om te laten zien waarom jij anders (en een betere keuze) bent dan de concurrentie. Beantwoorde daarom voor jezelf de volgende twee vragen:

  • Welke aannames en vooroordelen hebben mensen waarschijnlijk over jouw of je bedrijf?
  • Welke van deze aannames en vooroordelen zijn onjuist?

Zorg dat het antwoord op vraag 2 terugkomt in je pagina.

Tot slot

Ik hoop dat je wat aan dit artikel gehad hebt en een goed converteerde about pagina voor je website hebt kunnen maken. Heb je vragen of heb je jouw about pagina op deze manier gemaakt? Laat dan hieronder een reactie achter.

Natuurlijk vindt ik het ook fijn als je dit artikel op je favoriete sociale netwerk kunt delen. Al vast bedankt. Je kunt hiervoor de onderstaande knoppen gebruiken.

>
Share This