Een website als visitekaartje of een website met resultaat?

We kennen hem allemaal wel, de ondernemer die op alle netwerk bijeenkomsten aan iedereen zijn visitekaartje uitdeelt. Het maakt niet of hij daarbij een interessant gesprek onderbreekt of niet. Hij probeert er voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen hem zien en zijn visitekaartje in bezit hebben.

De vraag is natuurlijk of dat ook echt werkt. Ik denk namelijk van niet. Voordat je iets koopt of een dienst afneemt wil je wat meer weten over je nieuwe leverancier. Hoe weet je immers of hij goed advies geeft of enkel op een snelle verkoop uit is? Bij een kaartjes uitdeler denk je snel aan het laatste.

Als iemand je echter gratis al wat op weg geholpen heeft of misschien goed advies heeft gegeven tijdens een eerste ontmoeting, dan heb je meteen al een stuk betere indruk van deze persoon. Deze persoon heeft je namelijk al eerder goed geholpen en weet waar hij/zij het over heeft. Je gaat deze persoon zien als een expert in zijn vakgebied.

Nu hoef ik natuurlijk niet meer te vragen wie er gebeld wordt zodra men hulp nodig op het vakgebied van de inmiddels bekende expert. Waarom zoeken naar iemand die je niet kent en niet weet of hij het werk goed zal doen? Je hebt immer al een go-to guy…

Kun je hetzelfde doen op je website?

Op het internet is het eigenlijk niet veel anders dan de bovenstaande situatie. De meeste websites zijn gemaakt als de visitekaartjes uitdeler. Een lange lijst van wat je allemaal doet en de potentiele klant moet maar snel met je contact opnemen toch?

Helaas brengen de meeste sites hierdoor erg weinig resultaten aan hun eigenaren. Ten eerste komt er niemand naar je website en als men wel komt neemt men geen contact op. Laat staan dat er iets verkocht wordt.

Dit komt doordat de bezoekers bij een eerste verzoek jou nog helemaal niet kennen. Men heeft nog helemaal niet het vertrouwen dat jij een goede oplossing kan bieden voor de problemen die men heeft. De eerste stap is dan ook het vertrouwen winnen van je bezoekers.

Dit kun je doen door goede gratis informatie te bieden over de onderwerpen waarin je als expert gezien wilt worden. Als je jouw bezoekers echt waardevolle informatie biedt die hun echt verder helpt, dan bouw steeds meer krediet en expert status op.

Deze informatie kun je op verschillende manieren bieden. De meeste zullen als eerste aan blog artikelen denken, maar het kunnen ook afbeeldingen, audio of video’s zijn. Je kunt kiezen wat je doelgroep het meest aanspreekt of waarmee jezelf het beste uit de voeten kunt.

Maar als men niet direct koopt, dan komt men toch niet meer terug?

Als iemand alleen even je website bezocht heeft dan is de kans inderdaad erg groot je vergeten wordt en de bezoeker nooit meer terug komt. Het is dus zaak om in contact te blijven met de bezoekers van je site.

Dit kun je realiseren door een zogenaamde mailinglijst op te bouwen. Je moet er dus voor zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers hun e-mailadres achterlaten, zodat je in contact kunt blijven. Als de bezoeker regelmatig een mailtje met waardevolle informatie van je ontvangt, dan zul je niet snel vergeten worden.

Natuurlijk zijn er al erg veel mailinglijsten en mensen zullen je niet zomaar hun e-mailadres willen geven. Dit kunnen we oplossen door iets gratis aan te bieden in ruil voor een e-mailadres. Natuurlijk moet je wel iets weggeven dat echt waardevol is voor jouw potentiele klanten.

Enkele voorbeelden van zaken die je kunt weggeven in ruil voor een inschrijving op je mailinglijst:

  • E-books
  • Rapporten
  • Mini cursussen
  • Een test of examen
  • Een kort coaching gesprek

Het maakt eigenlijk niet uit wat je aan biedt, maar het is het efficiëntste om digitale producten aan te bieden. Dit kun je namelijk geheel automatiseren en dat scheelt je een hoop tijd.

Directe interactie met de potentiele klant kan echter ook helpen om beter inzicht te krijgen in de problemen waar je klanten mee worstellen en om een perfecte oplossing aan te bieden.

In welke categorie valt mijn website?

Misschien heb je na het bovenstaande verhaal al wel een idee in welke categorie je website valt. Is het een kaartjes uitdeler of een website die resultaten oplevert?

Deze punten zie je op de kaartjes uitdeler website:

  • Uitgebreide menu’s waar de bezoek in moet gaan zoeken wat hij nodig heeft;
  • Heeft geen testimonia;
  • Heeft uitgebreide teksten met wat je allemaal doet;
  • Er is geen duidelijk pad wat potentiele klanten moeten doorlopen;
  • Heeft geen knoppen die men door de website leidt;
  • De website kost meer geld dan deze oplevert.

Aan de andere kant een website die resultaten oplevert:

  • Het is direct zichtbaar wat je expertise is;
  • Call to actions (knoppen) zijn direct zichtbaar (bijv. een gratis e-book in ruil voor inschrijven op een mailinglijst);
  • De klant weet direct wat van hem verwacht wordt;
  • Er staan testimonia op de website;
  • De website levert nieuwe klanten op en levert daarom meer op dan deze kost.

Hoe kan ik mijn website verbeteren?

Om te zorgen dat je bezoekers je gaan zien als de expert op jouw vakgebied moet je in eerste instantie gratis of goedkoop waardevolle informatie aanbieden. Het moet echt iets zijn dat al een impact heeft op de klant of het bedrijf van de klant.

Het heeft geen zin om zaken weg te geven die geen enkele waarde hebben voor de klant. Als het gene wat je weggeeft de klant niet helpt, dan zal deze ook niet geïnteresseerd zijn in meer informatie, producten of diensten van jou.

Laat in de mails aan je mailinglijst zien wat je doet en hoe je het doet. Geeft tips waar men echt wat aan heeft en direct iets mee kan.  Op deze manier bouw je een expert status op en als men op een later moment meer wil weten zal men zeker naar jouw diensten en producten kijken.

Verander je website inhoud

Plaats niet lange teksten over wat je allemaal wel niet doet en gedaan hebt. In plaats daarvan maak kortere teksten die je bezoekers direct aanspreken en meenemen op het pad dat jij voor hun uitgestippeld hebt. Een pad dat dus uiteindelijk eindigt met het kopen van één of meerdere van jouw producten of diensten. Dit pad wordt ook wel een funnel genoemd overigens.

Zorg dat bij elke stap die de bezoeker zet, direct duidelijk is wat je van hem verwacht als vervolg stap. Biedt hierbij niet veel verschillende keuzes aan. Hoe meer men moet kiezen, de meer keuze stress er ontstaat. Waardoor de kans weer groter wordt dat er helemaal geen keuze wordt gemaakt.

Je kunt het beste zelfs maar één duidelijk zichtbare keuze bieden. Het kan overigens wel weer zo zijn dat je deze keuze op meerdere plaatsen in je pagina aanbiedt. Veel voorkomend is om de vervolg knop zowel bovenaan als onderaan de pagina te zetten.  Bovenaan voor de snelle beslissers en onderaan voor de mensen die graag alles op de pagina eerst lezen.

Spreek je bezoeker aan in zijn eigen taal

Gebruik dezelfde worden als je doelgroep. Gebruik geen jargon, tenzij jouw doelgroep dat ook doet. Het spreken van de taal van de doelgroep gaat echter verder dan dat. Gebruik woorden die je klanten gebruiken en spreek ze aan op de manier dat zij dat zelf zouden doen.

Kijk wat klanten tegen je zeggen in interacties zoals telefoon en e-mail. Probeer de woorden en termen te gebruiken die zij ook gebruiken. Kijk naar welke problemen, bezwaren en vragen je klanten hebben en gebruik deze in de teksten op je website. Op deze manier kun je de bezoekers namelijk veel beter aanspreken.

Tot slot

Bij het maken van een website die resultaten oplevert komen een hoop zaken kijken. Hopelijk kun jij  je voordeel doen met de bovenstaande tips en de resultaten van je website verbeteren.

Vergeet niet dit artikel even te delen op de favoriete sociale netwerk. Dan kunnen andere ook hun voordeel doen met de tips uit dit artikel.

Hieronder hoor ik graag wat voor website je nu hebt en wat je eventueel gaat doen om de website te verbeteren. Als je vragen hebt dan hoor ik het natuurlijk ook graag. Ik probeer zo snel mogelijk een reactie te geven. Zo leer ik ook weer wat meer over de taal, vragen en problemen van mijn potentiele klanten (-;

Veel succes met (online) ondernemen!

>
Share This