Waarom je eigenaar moet zijn van het platform waarop je publiceert

Laatst sprak ik een klant die een Facebook Pagina heeft met meer dan een miljoen volgers / likes. Nu gaf ze aan dat wel veel volgers heeft maar dat toch maar heel weinig mensen haar posts zien. Minder dan 1% van haar volgers zien haar posts, terwijl dat vroeger veel meer was.

Wat is hier aan de hand? Waarom geeft Facebook berichten van Facebook pagina bijna niet meer weer aan Facebook feed?

Facebook heeft de regels van het spel veranderd. Aangezien er geld verdient moet worden bij Facebook worden berichten van Facebook pagina’s nog maar zeer beperkt getoond in de feed van de gebruikers. Tenzij je natuurlijk betaald aan Facebook om je berichten te boosten…

Dit is een schoolvoorbeeld van wat er kan gebeuren als iets probeert op te bouwen op een platform van een ander.

Hoe kun je dit voorkomen?

Als je publiceert op andere sites waar je zelf geen controle over hebt dan ontkom je niet aan dit probleem. Het maakt verder niet uit of je een publiek opbouwt op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube of gebruik maakt van blogplatform of een website builder zoals Wix.

Zodra de eigenaar van een platform dat je gebruikt de regels veranderd, kun je alleen maar slikken of stikken. Je hebt verder immers geen controle over het platform.

Je kunt natuurlijk het platform verlaten, maar dan ben je publiek kwijt dat je al die tijd hebt opgebouwd. Vaak ben je ook nog eens de eerder gepubliceerde content kwijt. Dit is in het verleden dus al gebeurd bij Facebook en YouTube heeft ook recent een beperking ingevoerd aan wie er betaald kan worden voor gepubliceerde content. De kans is dus groot dat dit in de toekomst zeker nog wel eens zal gebeuren, ook bij de andere media.

De oplossing is eigenlijk vrij simpel, je moet de touwtjes in handen houden. Je moet er voor zorgen dat jij als het nodig is, op elk moment kan overstappen zonder dat je volgers en content verliest.

Hiervoor moet je dus zelf de eigenaar zijn van het platform waarop je publiceert. Onder je eigen merk en domeinnaam.

Het maakt verder niet uit dat je niet zo technisch bent, je kunt altijd even iemand inhuren om je te helpen de overstap te maken.

WordPress

Dat je de eigenaar moet zijn van het platform wil niet zeggen dat je zelf helemaal een platform uit het niets moet gaan bouwen. Juist niet eigenlijk, want dan ben je al weer snel afhankelijk van de programmeur die het systeem gebouwd heeft.

Een goede oplossing is een bestaand opensource pakket gebruiken, zoals WordPress.org (en niet .com dus). Hierbinnen kun je dan je eigen website of blog op te zetten op je eigen domeinnaam. Alles wat je publiceert kun je dan op je eigen website zetten.

WordPress is een van de meest gebruikte systemen om website en blogs te maken, dus je kunt altijd wel iemand vinden die een verhuizing voor je kan regelen. Mocht dat ooit nodig zijn natuurlijk. Je bent dus niet afhankelijk van één aanbieder en je bent de baas over je eigen content.

Nu is niet iedereen even technisch en een groot platform lijkt dan vaak ook gemakkelijker. Je kunt echter ook je WordPress website door iemand anders laten maken en onderhouden. Dan heb je hier verder geen omkijken naar. Meestal vallen de kosten ook wel mee, aangezien WordPress zo breed gebruikt wordt.

Mailinglijst / Nieuwsbrief

Met een eigen website of blog kan iedereen jou altijd terugvinden, maar je wilt eigenlijk actief zaken naar je volgers kunnen pushen. Net zoals dat kan op sociale media.

Hiervoor is een nieuwsbrief op de website dan ook belangrijk. Doordat je e-mailadressen verzameld van je publiek, kun je ze altijd bereiken. Meestal gebruik je daarvoor wel een zogenaamde autoresponder dienst, maar over het algemeen kun je van deze diensten gewoon een lijst met e-mailadressen downloaden. Je zit dus niet vast aan een bepaalde dienst.

Met een mailinglijst beschik je dus over je eigen database van volgers. Je kunt deze altijd een mailtje sturen zonder dat iemand zomaar de regels kan aanpassen.

Browser notificaties

Een andere manier om in contact te blijven met de bezoekers van je website zijn zogenaamde browser notificaties. Dit zijn van de kleine berichtjes die rechtsonder in de browser een beeld komen.

Hiermee kun je bezoekers van je site ook op de hoogte houden van nieuwe content. Natuurlijk moet de gebruiker daar dan wel mee instemmen.

In WordPress kun je dit bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van de OneSignal of Push Monkey plug-in.

Helemaal geen sociale media meer gebruiken dan?

Nee, sociale media zijn nog steeds erg belangrijk om je content te promoten. Zorg er echter voor dat zij niet de eigenaar worden van jouw content en dat je zoveel mogelijk volgers ook direct kan bereiken via je mailinglijst.

Het is dus zaak om zoveel mogelijk bezoekers van je site zich te laten inschrijven op jouw mailinglijst. Dit kun je bijvoorbeeld doen door iets waardevols (voor jouw doelgroep) gratis weg te geven in ruil voor een inschrijving.

Tot slot

Ben jij eigenaar van het platform waarop je content publiceert of een publiek opbouwt? Zo niet, ga je dat veranderen na het lezen van dit blogbericht?  Ik hoor het graag hieronder bij de reacties.

Ik hoop dat je wat aan dit blogbericht gehad hebt. Zo ja, deel dit blog dan even op je favoriete sociale netwerk met de onderstaande knoppen. Alvast bedankt!

>
Share This