Stel je hebt een idee om een verbetering aan je website door te voeren om de conversie van je website te verhogen. Hoe weet je nu of die verbetering ook daadwerkelijk de conversie van je website verhoogd?
Als je geen test uitvoert om het verschil te meten, dan kan het zijn dat je de conversie van de website lager wordt in plaats van hoger. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! De test waarbij je twee versies van een pagina op je website naast elkaar draait om het verschil in conversie te meten wordt A/B testen genoemd.
De A en B staan hier voor de verschillende versies die tegen elkaar getest worden. Je kunt overigens ook meer dan 2 versies te gelijk testen. Dan zou het eigenlijk bijvoorbeeld A/B/C testen genoemd worden, maar men blijft het A/B testen noemen.
Een andere naam die ook gebruikt wordt voor deze tests is overigens “split testen”. Dit betekend verder exact hetzelfde.
Waarom A/B testen?
Over het algemeen heeft je website een doel, bijvoorbeeld leads produceren voor je bedrijf of het verkopen van producten. Dan wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers van je website dit doel bereiken. Dit wordt de conversie van je website genoemd.
Om de conversie van je website (of eigenlijk een pagina) te optimaliseren kun je verbeteringen bedenken. Om er zeker van te zijn dat deze verbeteringen werken, moeten we dit testen. Elke website is anders, je hebt namelijk te maken met verschillende doelgroepen en producten.
A/B testen heeft 4 voordelen:
- Het geeft je de kans je fouten te herstellen.
- Je gaat alleen verder verbeteringen.
- Je leert wat je meer en minder moet doen (ofwel wat wel en niet werkt).
- Je hoeft geen moeilijke beslissingen te nemen, je kunt gewoon testen wat beter werkt.
Wanneer A/B testen?
Over het algemeen worden A/B tests uitgevoerd om de conversie van een pagina te optimaliseren. De reden om dit te gaan is meestal een slechte conversie. Wel moet de betreffende pagina voldoende bezoekers hebben. Als bijvoorbeeld 10 bezoekers krijgt op je website en je hebt 1 conversie, dan zegt dit niet zoveel. Het resultaat is dan niet statistisch representatief. Als je de test nogmaals zou uitvoeren kan het net zo goed andersom zijn of dat er helemaal geen conversie plaatsvindt.
Een andere mogelijkheid is het testen van elke verandering aan je website. Dit wordt onder andere gedaan bij Scientific Webdesign. Dit zorgt ervoor dat je geen wijziging maakt die per ongeluk de conversie verlaagd.
Hoe kun je zelf A/B testen uitvoeren?
Je kunt deze test uitvoeren met speciale software die op je website geïnstalleerd wordt. Er zijn tools beschikbaar die met vrijwel elk type website werken. Je betaald dan meestal een maandelijks bedrag.
Een andere mogelijkheid is dat deze functie al geïntegreerd in tools die je gebruikt om je website te bouwen. Voor WordPress kan dit bijvoorbeeld met Thrive Leads voor opt-in formulieren en Thrive Optimize in combinatie met Thrive Architect.
Wat testen?
Hoewel je in principe elke wijziging kunt testen, kun je beste beginnen met grote gewaagde wijzigingen. Dit levert namelijk waarschijnlijk het snelste een groot resultaat op. Ook heb je voor kleine wijzigingen (zoals bijvoorbeeld de kleur van een knop) veel verkeer nodig om een statistisch representatief resultaat te verkrijgen. Als het verschil erg klein is, dan is er namelijk een grotere populatie nodig om zekerheid te krijgen. Met als gevolg dat deze tests erg lang kunnen duren.