SEO staat voor “Search Engine Optimization”, of te wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO is het proces van het optimaliseren van een website om beter te scoren in de zoekmachines. Het doel is om een website of webshop verder bovenaan in de zoekresultaten van Google, Bing en andere zoekmachines te krijgen. In Nederland richt men zich vooral op Google, omdat de andere zoekmachines geen noemenswaardig marktaandeel hebben.
Waarom zoekmachine optimalisatie?
Als ondernemer wil je graag zoveel mogelijk bezoekers op je website hebben. Hoe meer bezoekers je hebt, des te meer leads en verkopen je kunt binnenhalen. Bezoekers die vanzelf via Google naar je website komen zijn dus ideaal.
Een bijkomend voordeel is dat deze mensen al zelf actief opzoek waren naar een oplossing voor een probleem. Daardoor is de kans ook veel groter dat ze iets bij jouw kopen. Deze bezoekers hebben dus een hogere conversie dan bezoeker die bijvoorbeeld via Facebook advertenties naar je site komen.
Is SEO in 2020 nog steeds van belang?
Doordat Google steeds slimmer wordt SEO minder belangrijk, maar het is nog steeds noodzakelijk om een aantal zaken op orde te hebben op je website. Als je Google je website niet goed kan lezen kan deze natuurlijk ook niet in Google opgenomen worden.
Het is belangrijk te bedenken wat het doel van Google is om een goede SEO strategie op te zetten. Google wil namelijk de best mogelijk ervaring voor haar klanten. In dit geval zijn dat de mensen die Google gebruiken om iets op te zoeken.
Dit betekend dat de site met de beste informatie voor de gebruiker bovenaan moeten komen te staan. Google is dus helemaal niet blij met trucks om boven aan in de zoekresultaten terecht te komen. Regelmatig volgen er dan ook updates van het algoritme van de zoekmachine, die Google weer net iets slimmer maken en sites die trucks gebruiken afstraffen.
Als we bovenaan willen staan in Google moeten we er dus voor zorgen dat de gebruiker op onze site de beste informatie vindt en ook nog een de beste gebruikerservaring (o.a. snelheid) heeft. Dat is wat Google immers wil voor haar klanten en veranderingen in het zoekalgoritme zullen je dan nooit negatief treffen.
On-page en off-page SEO
On-page SEO is het onderdeel van zoekmachine optimalisatie dat zich richt zich op alles wat op jouw eigen website gebeurd. Dit is bijvoorbeeld de inhoud van de website en de links tussen de pagina’s op jouw website. Dit omvat o.a. de technische kant van je website en de tekstuele inhoud en de afbeeldingen op elke pagina.
Dit in tegenstelling tot off-page SEO wat plaatsvind op andere websites. Denk hierbij bijvoorbeeld aan links van andere website naar jouw website en aandacht op sociale media.
Uit welke onderdelen bestaat SEO?
Zoekmachine optimalisatie is onder te verdelen in vier onderdelen:
- Zoekwoorden onderzoek (on-page)
- Technische optimalisatie (on-page)
- Content optimalisatie (on-page)
- Link building (off-page)
Zoekwoorden onderzoek
Als eerste moet men altijd bekijken waarop men zoekt als men een probleem heeft dat jouw bedrijf kan oplossen. Dit kan in eerste instantie gedaan worden in een brainstormsessie en vervolgens kunnen met SEO-tools meer alternatieven gevonden worden. Ook kunnen de tools gebruikt worden om te bepalen op welke termen er meer gezocht wordt.
Technische optimalisatie
In het technische deel van de optimalisatie van de website wordt er gekeken naar de broncode van de site. Men moet er voor zorgen dat de website goed te lezen is voor de zoekmachines en dat de zoektermen waarop men gevonden wil worden in de juiste HTML tags staan.
Ook wordt er hier gekeken naar:
- De snelheid van de site
- XML sitemaps
- HTTPS (beveiligde verbindingen)
- Opbouw van URL’s
- Gestructureerde gegevens
- Breadcrumbs
- Correcte mobiele weergave
- Google AMP
Content optimalisatie
Zoals hierboven al genoemd is het belangrijk om goede content op je website te hebben staan. Dit betekend dat er content geschreven moeten worden waar men in Google naar zoekt. Vervolgens moet deze content goed gestructureerd worden, zodat de zoekmachine deze gemakkelijk kan “lezen” en dat deze content onderling gelinkt is.
Naast dat Google de website moet kunnen begrijpen, geldt dit natuurlijk ook voor de menselijke bezoeker. Het is dus ook belangrijk dat een bezoeker direct kan zien dat dit de content is waar hij/zij naar op zoek was.
Link building
Om te bepalen wat de autoriteit van een website over een onderwerp is kijkt Google ook naar welke websites naar jouw site linken.
Met link building probeert men links te verkrijgen van bekendere websites met hetzelfde onderwerp. Elke inkomende link geeft een beetje autoriteit door aan jouw pagina.
Short tail SEO vs long tail SEO?
Als naar iets op zoek bent in Google dan kun je slechts één of twee woorden invoeren of je kunt een langere vraag stellen. Een korte zoekopdracht van maximaal drie woorden noemt me een short tail zoekopdracht en langere zoekopdrachten long tail.Met long tail SEO probeer je de pagina niet alleen te optimaliseren voor korte zoekopdrachten zoals bijvoorbeeld “schoenen”, maar ook op lange opdrachten zoals “Zwarte schoenen zonder veters”. Je zou dus kunnen zeggen dat het zoekmachine optimalisatie is voor langere zoektermen.
Meer dan 70% zoekopdrachten zijn long tail
Uit statistieken van Google blijkt dat ruim 70% van de zoekopdrachten long tail zijn. Als je dus alleen optimaliseert voor short tail zoekopdrachten dan mis je het grootste aantal zoekopdrachten. Het doel is hier dus niet te scoren op één zoekterm, maar op vele lange zoektermen.
Mensen gebruiken steeds vaker lange zoekopdrachten omdat dit een preciezer resultaat geeft. Op het moment is er immers zoveel content op het internet te vinden dat je met een korte opdracht te veel irrelevante content vindt.
Ook neemt het gebruik van lange zoekopdrachten toe door het gebruik van Voice Search op mobiele telefoons. Hierbij wordt de zoekopdracht niet meer ingetypt, maar in plaats daarvan ingesproken. Hierdoor worden steeds meer complete vragen aan Google gesteld. Deze trend leidt dus ook naar steeds meer long tail zoekopdrachten. Op dit moment wordt 20% van alle mobiele zoekopdrachten al uitgevoerd met Voice Search.
Long tail converteert beter
Een ander belangrijk voordeel van long tail SEO is dat deze bezoekers een betere conversie opleveren. Dit komt doordat de zoekopdracht en resultaten specifieker zijn en de mensen dus preciezer te zien krijgen waarna ze op zoek waren.
Als iemand bijvoorbeeld zoekt op “schoenen” dan weet je nog niet wat voor soort schoenen deze persoon op zoek is. Veel zoekresultaten zullen helemaal niet relevant zijn. Denk aan bijvoorbeeld bruine schoenen en schoenen voor vrouwen.
Als iemand echter zoekt “zwarte schoenen zonder veter voor mannen” en deze komt op jouw pagina terecht waar je dit precies aan biedt, dan is de kans al veel groter dat er iets bij zit voor deze bezoeker.
Door te scoren op long tail zoektermen kun je dus niet alleen meer mensen bereiken, maar je kunt ook nog eens beter aan deze mensen verkopen door een hogere conversie ratio.
Short tail geeft prestige en autoriteit
Als je bovenaan staat op een korte zoekterm die bij jouw bedrijf past dan levert dit vooral prestige op en het kan ook helpen om meer als een autoriteit in jouw niche gezien te worden.
Het is echter belangrijk om te beseffen dat dit slechts om het topje van de ijsberg gaat betreft het totale aantal zoekopdrachten. Het grootste aantal zoekopdrachten liggen dan nog onder water en worden vaak vergeten.
Op zich is dat natuurlijk prima voor jou! Dan is er immers minder concurrentie op deze zoekopdrachten en kun jij hier dus gemakkelijker op scoren. Ook kan het adverteren op deze zoektermen hierdoor een stuk goedkoper zijn.
Zoekmachine optimalisatie toepassen?
Wil je meer weten over hoe je zoekmachine optimalisatie kunt toepassen op jouw website?